Incabloc ?

Hoi allemaal, een vraagje, misschien dom, maar toch…

Is dit een incabloc?:

thnks alvast

Daar lijkt het wel op, vanwaar de vraag?

Een schokbeveiliging voor de balans van mechanische uurwerken. Er zijn meerdere systemen. Incabloc is de bekendste en meest gebruikte in Zwitserse urwerken.

Ko

ah dat dacht ik ook, vroeg het mij af, omdat er kwa specificaties maar bitter weinig meer bekend is omtrent dit horloge, ja 17 steentjes mechanisch, meer niet… (:

thnks Ko :slight_smile:

Realiseer me nu pas dat je vraag over de bijgeplaatste foto ging.
Ja dat is een incabloc. Vroeger, toen de schokbeveiligingen ingevoerd werden werd dat expliciet aangegeven. Het was een echt verkoopargument. En vaak op de wijzerplaat weergegeven.
Tegenwoordig heeft elk horloge een schokbeveiliging en meestal is dat incabloc. Het is zo vanzelfsprekend geworden dat het vaak niet meer vermeld wordt.

Ko

Ko Schreef:

Tegenwoordig heeft elk horloge een
schokbeveiliging en meestal is dat incabloc.

Dat vraag ik me af. ETA’s (behalve TOP c.q. COSC) uitvoeringen hebben bijv.
Etachoc.

RobertGerard Schreef:

Is dit een incabloc?:

Het lijkt op Incabloc, maar de foto is véél te klein om te zien of het een echte is òf een aziatische clone. Die bestaan namelijk ook.

lexor Schreef:

RobertGerard Schreef:

Is dit een incabloc?:

Het lijkt op Incabloc, maar de foto is véél te
klein om te zien of het een echte is òf een
aziatische clone. Die bestaan namelijk ook.

Laatste klopt :#

ETACHRON is geen shocksysteem maar een systeem om af te regelen…

Sunnysky Schreef:

ETACHRON is geen shocksysteem maar een systeem om
af te regelen…

Eens, ik bedoelde “Etachoc” maar tikte wat anders :wink:

thnks allemaal, ik heb helaas geen betere foto
maar ik begrijp uit jullie verhalen dat het hier inderdaad een soort van antishoc systeem betreft, het is inderdaad een chinees fabricaat vrees ik… maar ach zolang het vrij nauwkeurig werkt? /… :slight_smile:

dank!

Zie deze link. Even scrollen en je vindt een Pronto horloges advertentie waar de incabloc aangeprezen wordt.

En hier kun je mooi zien hoe het werkt:

http://www.tztoolshop.com/page95.html

Andere veel gebruikte systemen zijn: kif, etachoc van Eta, diashock van Seiko, Parashock van Citizen.

Ko

Ik heb het eerder gepost maar hier is een overzicht met de meeste varianten:

Is dit nu dan Durobloc of Duroswing in mijn Fransoosje? Of wéér een variant?

Volgens mij Durobloc als je goed naar de tekeningen kijkt. De veertjrs lopen aan beide zijden door em bij Duroswing lijkt dat niet het geval.

Hmmmm kan bij nader inzien toch ook nog een andere variant zijn.

En dan zijn er nog de Oost Duitse en Russische varianten met gewoon een dun bladveertje tegen het uiteinde van de balansas.

wo he gaaf man Ko, thnks! :slight_smile:

gschoots Schreef:

Ik heb het eerder gepost maar hier is een
overzicht met de meeste varianten:
http://i297.photobucket.com/albums/mm220/BrogdenFi
elds/Watches/Shockabsorbers.jpg

Wow, wat een zee aan schokbeschermers. Is het ene nu beter (geschikt) dan de ander?