Incoming... 70-'s Tissot Chrono!

Vanochtend vroeg liep de veiling af.
Een tijd geleden dat ik vrolijk werd van een gewonnen object.
Volgens de omschrijving functioneert alles perfect.
Gaaf toch ? hoe 70-'s kan je het hebben ?
Ik wordt steeds gekker van die Siderals…

Tegen beter weten in toch uit de USA gekocht. Hopen dat de douane het net zo’n gaaf klokje vindt als ik en ik geen acceptgiro krijg. Dat vindt ik altijd zo’n enorme domper…

Me happy !!

Bas

Heel erg gaaf, hopelijk gaat alles goed! Een nieuw glaasje zal al wonderen doen.

Gaaf, man! X( Hopelijk klopte de omschrijving en doen alle functies het naar behoren. Een nieuw glas erin zal inderdaad al een hele verandering zijn.
Ik ben benieuwd naar je reactie als je 'm in huis hebt!

Zeker een mooi horloge en nog makkelijk voor onderdelen te bekomen.

Ik denk wel dat het voor de band moeilijker zal zijn.
Is zo te zien het systeem van band zoals bij de Dynamic van Omega ??? dus waar de band rond de kast past???

Ruig zo’n bullhead!

Gefeliciteerd met deze aanwinst, zit volgens mij een Lemania uurwerkje in, de kast is van kunststof toch?
Zoals gezegd, ff een nieuw glaasje en hij is weer helemaal toppie (tu)
Veel (draag) plezier gewenst!

mvg, Frans

Op het ATG forum heeft iemand zo’n Sideral laten zien met de band van een Omega Dynamic. Staat 'm goed.

Succes met deze!

Menno

Baseman Schreef:

Me happy !!

Kan ik me voorstellen:) Gefeliciteerd!

Die is inderdaad gaaf! DIe zit toch in een plastic kast?

Yep,

“FiberGlass” net als veel “gewone” Siderals.
Deze hebben soms dan weer een gat aan de achterkant, welke wordt afgesloten met een metalen dekseltje. Middels een speciaal, magnetisch gereedschapje kan je het dekseltje eruit halen om daaronder net bij de balans te kunnen om hem af te regelen.

Bas

Dekseltje moet verwijdert worden met een mesje of schroevendraaier en dient om op de tirette te drukken om de kroon met opwindstift te verwijderen.
Balans zit aan de andere kant van het uurwerk.

Freddy,

“Ut spiet mie donders” maar ik ben het niet met je eens.
Onder het dekseltje zit wel degelijk de balans. De opwindstift is van het type dat je door het schuine randje met enige kracht los kunt trekken zonder de tirette in te drukken.

Bas

Hé Bas, Je hebt gelijk.
Ik heb ook al het systeem hersteld zoals ik heb beschreven.
Eerst hedden ze opwindstiften met een rechte groef waarin de tirette paste en moest dus van buiten uit ingedrukt worden, later hebben ze opwindstiften ontworpen met afgeschuinde groef in de opwindstift en kan men zo uittrekken.

Ik dacht dat het het oude systeem was omdat het dekseltje langs de opwindstift zit.

Ze zijn er in allerlei uitvoeringen trouwens.
Ook zonder dekseltje, en ik heb ze ook gezien met twee dekseltjes… Een kleine, en een grotere.

Leuke foto trouwens toch ?
Tip van de dag : een USB microscoop !! Echt leuk om mee te spelen :slight_smile:

Bas

Mooie klok!!

Ben benieuwd naar je eigen foto’s zodra je hem binnen hebt (tu)

Groet,

Marc

PS: Gisteren zelf een vintage Breitling chrono ook in fiberglas behuizing ontvangen en het draag heerlijk licht!

Ik zag hem, die Breitling.
Gaaf, ik wist niet dat Breitling ook met dat soort kasten had geexpirimenteerd…
Misschien wordt het tijd voor een sub-forum ? :slight_smile:

En ook zo’n lekkere, fleurige 70’s look. Echt een heel gave aanwinst !

Bas

Ze is Binnen !!

Toch weer €36,- aftikken bij de deur :frowning:
Maar toen ik het pakje had opgemaakt was ik dat weer helemaal vergeten. Echt een beauty !!
Snel opengemaakt (wat niet makkelijk is)
Een keer binnenin werd ik nog veel blijer. De plaat is nog perfect, maar vooral het uurwerk is nog als nieuw !
Het is een Tissot 872, welke hetzelfde schijnt te zijn als een Lemania 1277. En dat is weer bijna hetzelfde als het uurwerk van een Speedmaster. Wie weet hier meer van ?
De amplitude is enorm, als nieuw.

Het uurwerk is nog zo mooi, er is geen enkel spoor van een schroevendraaier of zo te zien, dat ik maar besloten heb om er niet aan te gaan klussen. Op zich jammer, want ik wil me eigenlijk eens gaan wagen aan de demontage van een chrono…

Kast en spul in de ultrasoon, en het bandje weer opgelapt (schoensmeer :)) Vervolgens middels mijn gepatenteerde methode het glaasje weer als nieuw gemaakt, en ze prijkt al weer aan mijn pols.
Ik ben er erg blij mee…

Bas

Hi Bas,

Prachtige klok, ben benieuwd naar het eindresultaat (tu)

Het uurwerk lijkt inderdaad op de Omega cal 861 in mijn speedy pro; een goede basis zou ik zo zeggen :~

Cheers Eric

Ja da’s fijn Bas dat ie alweer aan je pols zit, maar daar zouden we toch graag een foto van willen zien.:sunglasses: