Ik ben geboren in 1967 in Amsterdam oost. Een kind van de jaren 70 dus. In die tijd was er nog geen internet, smartphone en slechts drie tv kanalen.
Een heerlijke periode eigenlijk. Weinig prikkels en veel vrije tijd. Traditie was dat iedereen in de weekenden op de voetbalvelden was. Elke zondag waren we op sportpark de Meer onder de rook van het oude Ajax stadion. Hier waren enorm veel sportverenigingen zoals Zeeburgia, Animo, S.C Voorland, de Geuzen en nog veel meer. Voetbal was een wintersport en in de zomer werd er gehonkbald. Johan Cruijff was een top voetballer maar ook een zeer goede catcher in de zomermaanden bij Ajax. Mijn familie speelde bij het naastgelegen Animo. Mijn moeder die helaas 1,5 jaar is overleden speelde daar ook dames softbal. Ondanks dat ik veel op straat voetbalde kon ik beter gooien dan schoppen tegen een bal en daarom speelde ik als jong kereltje honkbal bij de Geuzen op aanraden van mijn moeder. Een Amerikaanse sport die in die tijd Nederland veroverde. Hieronder wat foto’s. Onze coach was een geweldige vent die altijd met een grote zak kauwgom voor ons rondliep want dat hoorde erbij. Op de tweede foto krijg ik nog wat instructies en ik knik instemmend dat ik de opdracht begrepen heb,
Wedstrijden op TV waren zeer schaars en berichten over honkbal in de USA kon je alleen in de kranten lezen. In 1974 gebeurde er iets bijzonders daar. Het record van homeruns dat toen op naam van de legende Babe Ruth stond sinds 1935 werd verbroken door een zwarte Amerikaanse speler Hank Aaron genaamd. Hij sloeg er 714 in zijn carrière. In 1977 lukte het om deze grootheid uit te nodigen in het Pim Mullier stadion in Haarlem.
Als 9 jarig ventje ben ik bij deze demonstratie aanwezig geweest in het bijzijn van mijn ouders. Een dag om nooit te vergeten. Hieronder een filmpje van deze bijzondere happening.
Nu wil het geval dat Oris een gelimiteerde uitgave van een horloge uit heeft gegeven ter ere van Hank Aaron. De oplage is die van 2297 stuks. Een vreemd nummer maar niet zonder betekenis. Dit aantal staat namelijk voor het aantal punten die hij in zijn loopbaan heeft heeft binnengelagen (RBI’s runs batted in)
Deze stond op mijn verlanglijstje.
Honkbal is niet meer zo populair in Nederland als in de 70 en 80er jaren. Een wedstrijd duurt lang en door alle social media en talloze andere afleidingen nemen mensen hier in Nederland gewoon de tijd niet meer voor. Ik heb vele Haarlemse Honkbalweek evenementen meegemaakt en dat waren heerlijke stressvrije dagen zonder deze afleidingen. Hier wat foto’s van het horloge.
Mijn moeder was idolaat van de sport en keek tot haar dood zeer veel nachtwedstrijden op ons huidige ESPN. Omdat de sport in Nederland op een laag pitje staat kon ik echter een mooi exemplaar van dit horloge bij een Nederlandse dealer aanschaffen. Het model is in de USA veel populairder en daar wordt gewoon de listprijs voor betaald. Het is een hele mooie set met voor mij ook een horloge met een hele mooie herinnering aan mijn familie en mooie tijd. Het tovert een glimlach op mijn gezicht. Helaas kan ik hem niet aan mijn moeder laten zien maar ik weet zeker dat ze van boven ook met een brede glimlach kijkt naar deze aanwinst. Ik denk dat ik ook de enige op het forum ben met dit horloge.
Kan niet wachten tot hij binnen is.