Incoming: Grand Complication Minute Repeater

Ik kwam deze tegen bij British Watch Company in Coventry, Engeland. Na het lezen van de specificaties en het vergelijken van de verschillende modellen in de Citizen Signature reeks was dit toch wel mijn keuze.

Op 3 uur een secondewijzer, wit, en een grijze 24 uurs wijzer. Op 6 uur een maandaanduiding (of minutenwijzer voor de chronograaf(!)). Op 9 uur een dagaanduiding en jaarwijzer (relatief t.o.v. laatste schrikkeljaar) die tevens fungeert als urenwijzer voor de chronograaf. De vaste bezel heeft een tachymeter schaal.

Het ontwerp is bijzonder mooi, met veel oog voor details. De rosé gouden accenten zijn evenwichtig en geven het uurwerk een gedistigneerd uiterlijk, zeker in combinatie met de bruin lederen band.Het uurwerk is met de hand (ja, wat ik me daar bij moet voorstellen weet ik niet precies) gemonteerd en individueel op kwaliteit gecontroleerd.

In plaats van de gebruikelijke doornsluiting is er een mooie clasp gemonteerd. 1 keer instellen en geen lelijke slijtage van het leer.

Ik kreeg het stuk binnen met alle papieren en een keurige doos, met alle tags en protectie (kunststof folie over het glas en de bodem).

De accu was leeg bij ontvangst. Dus even geduld oefenen voor het opladen. Ik gebruik hiervoor een eenvoudig led lampje van Ikea dat geen warmte maar wel veel licht produceert. Na een uur was hij voldoende geladen om aan het instellen te beginnen. De duidelijke handleiding leidt je simpel door het calibreren van alle wijzers en het instellen van de tijd, dag, datum en jaar. Het mechanisme heeft 1 tijdsbron maar is mechanisch gescheiden over een primair en submechanisme. Dat is er denk ik alleen om productietechnische redenen maar je moet er wel rekening mee houden bij het instellen anders klopt de minute repeater en dagaanduiding niet.

De minute repeater kan ik gewoon horen, in tegenstelling tot de piepjes uit het gemiddelde kwartshorloge die voor mijn gehoor veel te hoog zijn. Als muzikant heb ik in mijn jeugd mijn gehoor een beetje verpest.

De minute repeater wordt geactiveerd door de knop rechtsboven gedurende twee seconden in te drukken en geeft een hoge toon voor ieder heel uur, een tweetonig (hoog/laag) signaal per 15 minuten en een lage toon voor iedere minuut daar bovenop.

De chronograaf wordt geactiveerd door de knop linksonder in te drukken gedurende twee seconden en beschikt over twee lap geheugens en tussentijden. De bediening van de chronograaf is zoals bij elke andere chronograaf.

De adviesprijs van dit horloge ligt ergens rond de 1200 Dollar. Maar als je een beetje goed rondkijkt kun je hem al kopen voor zo’n 1000 Dollar of nog minder. Waarom dit soort horloges in Nederland nergens te vinden zijn is me een raadsel.

Ik vind 'm super.

Gefeliciteerd en geniet er van.

Mooie minute-repeater, en een foto van mijn (oude?) versie, destijs gewoon te koop in ons land voor rond 500 euri.
En de toontjes klinken nog steeds zuiver :slight_smile:

Veel plezier er mee.

Groet
Herman

(foto toegevoegd)

Mooi, gefeliciteerd. Als je schrikkeljaar kan instellen dan is dit zeker ook een perpetual kalender?
Veel draagplezier!

Mvrgr, Andre

Gefeliciteerd, leuk horloge met genoeg mogelijkheden zo te lezen.

andre67 Schreef:

Mooi, gefeliciteerd. Als je schrikkeljaar kan
instellen dan is dit zeker ook een perpetual
kalender?
Veel draagplezier!

Mvrgr, Andre

Inderdaad, vandaar Grand Complication. Tnx!

Tnx! De enig andere Citizen die ik heb met zoveel functies is een RC Skyhawk. Maar die is lang niet zo mooi.

Deze is aan mij voorbijgegaan, anders had ik hem ook gekocht !

Leuk hoor, zo’n grand complication. Bij de titel van dit topic moest ik eerst even denken aan een Jaeger Lecoultre, maar deze mag er zeker ook zijn.

Veel plezier met dragen.

Mooi horloge hoor! Als ik ooit voor 1 horloge ga, zou het best wel eens zoiets kunnen worden.

Wat een ontiegelijk mooie klok,
ga je zeker plezier van hebben !

gefeli !

Paul.

Traveller69 Schreef:

Leuk hoor, zo’n grand complication. Bij de titel
van dit topic moest ik eerst even denken aan een
Jaeger Lecoultre, maar deze mag er zeker ook
zijn.

Veel plezier met dragen.

Tnx! Ik heb inderdaad bewust de naam Citizen uit het onderwerp gelaten B)-

Geweldige looks, de bezel met tachymeter is erg fraai vormgegeven! Veel plezier ermee:D

Van harte proficiat met je gecompliceerde aanwinst.

Laten we het niet te moeilijk maken :smiley:

Paul Jenner Schreef:

Wat een ontiegelijk mooie klok,
ga je zeker plezier van hebben !

gefeli !

Paul.

Dat denk ik ook Paul! Je schijnt er mee te kunnen fietsen, golfen…Vliegen moet ik nog uitproberen :smiley:

Gefeliciteerd prachtig gewoon…ik wil er ook een…!!!(tu)

Hennie Schreef:

Gefeliciteerd prachtig gewoon…ik wil er ook
een…!!!(tu)

Google naar Citizen Signature. Er zijn nog meer mooie modellen. Vooral die met maanfase is erg mooi, maar die heeft geen perpetual calendar…

Zal ik doen…

Zeker, een heel mooi horloge gefeliciteer||