Incoming; maanfase kalender

Gisteravond van de baai gesniped, we moeten nog maar zien hoe hij er in het echt uit ziet!
Zit een valjoux 90 in, kijken of ik op school wat boekjes etc. kan krijgen.
Mijn eerste horloge met maanfase :smiley:

2 likes

Apart, zie twee vakjes dus verwacht dag en datum maar dan ook nog een date pointer wijzer?
Wat is er dan af te lezen in de twee vakjes?

We een erg mooie aanwinst!

Maand en dag denk ik.

Mooie aanwinst!

Dan zou je twee keer een dag aanduiding hebben, de wijzer in de buitenste ring lijkt mij al de dag aan te geven

Voor zo ver ik weet zijn de twee vakjes dag en maand, en een datumwijzer.
De dag en maand plaatjes zijn in een vreemde taal (turks geloof ik) dus das wel een klein minpuntje.

Mooi, lijkt wel een beetje op die van mij. Schijnt ook een Vajoux uurwerk in te zitten. Loopt al jaren perfect.
Is een handwinder en windt hem elke dag op (nog al een gedoe om deze bij te zetten :wink:)
Kun je het merik traceren? Die van mij is oudje (1948).
Veel plezier ermee!

1 like

definitie dingetje “datum” en “dagnaam” dat is het verschil

Ik zie hierboven een maand aanduiding, dat zal het zijn. Beetje onduidelijk van mezelf maar dag is dan de naam en de datum is het nummertje. Sorry!

Zoals in het voorbeeld van @DJ_ te zien, de vakjes geven de dag en de maand aan, dan is er nog een wijzer die de datum (1 t/m 31) aanwijst. Wat ik begrjip bij een Valjoux 90 is dat je de maand zelf moet instellen, deze wisselt dus niet automatisch.

Dit is dus een triple calendar, bij een annual calendar wisselen de maanden op basis van de lengte vanzelf met uitzondering van de schrikkeljaar maand februari, en bij een perpetual calendar hoef je daar ook geen rekening meer mee te houden. In de overtreffende trap heb je dan nog horloges met een perpetual calendar inclusief een volledige jaaraanduiding (lees IWC DaVinci of PP, VC etc.).

Annual calendar

Perpetual calendar met volledige jaaraanduiding

Klopt. Maand moet ik handmatig verstellen. Rest niet behalve wanneer een maand minder dan 31 dagen telt.

klopt, had ik zelf ook al gelezen, volgend kalenderuur een annual halen :stuck_out_tongue:
Om heel eerlijk te zijn heb ik deze alleen voor de (mechanische) maanfase gekocht, vindt het wel een mooi idee om de fase van de maan te kunnen bekijken op mn pols.

Verder is het merk ervan Baume&Mercier, dus ik ben benieuwd hoe het uurwerk vergelijkt met een stock uurwerk.

Zodra ik hem binnen heb komen er foto’s, zal nog wel een tijdje duren :wink:

1 like