Incoming: Omega X-33 Gen. 1

Geïnspireerd door de ‘André Kuipers’-topics en het ‘NASA’-topic op TZ-UK leek het me wel leuk om op zoek te gaan naar een Omega X-33.

Sinds 2006 is de X-33 niet meer leverbaar voor gewone klanten. Nog wel voor diverse ruimtevaartorganisaties over de hele wereld. In pricipe zijn er twee uitvoeringen gemaakt: de Gen(eratie)1 en de Gen 2. Eenvoudig te onderscheiden aan de kroon: de Gen 1 heeft een gewoon ogende kroon, met karteltjes. De Gen 2 heeft een kroon met ribbels die precies andersom lopen: om de omtrek van de kroon. Er zijn nog wel andere verschillen (geborsteld of gepolijst), maar de kroon geeft het verschil makkelijk aan.

Voordat ik op zoek ging heb ik contact gehad met Ferry Schweitzer over de voors en tegens van dit horloge. Tegen(s): er zijn zoveel updates doorgevoerd tijdens het leven van de X-33 dat het voor Ferry ondoenlijk is om 'm te servicen. Voor(s): een service bij Omega kost 350 euro. Dat valt mee!

Tijdens mijn zoektocht viel het me op dat er enorme prijsverschillen zijn bij de diverse handelaren: tussen de 1200 en 3000 euro. Voor eenzelfde soort horloge. Mijn beste optie leek een WTB op TZ-UK. Binnen 10 minuten kreeg ik een PB’tje van een bekende medeforummer op TZ. Hij wilde zijn Gen 1 wel verkopen. Geserviced afgelopen oktober, compleet met de originele kevlar band. Voor een bedrag dat ongeveer op het niveau van dat andere fantastische quartzhorloge (de Seiko Tuna) ligt!!! Een koopje!

Ik heb het vermoeden dat dit in de toekomst wel eens een veelgezocht horloge zal kunnen gaan worden, gezien de groeiende interesse in ruimtevaart -niet alleen in NL, maar ook andere landen beginnen interesse te tonen-, het oprichten van forums met als doel ruilen en verkopen van ruimtevaart-parafernalia en de groeiende interesse voor goede quartzhorloges onder de traditionele verzamelaars. En als laatste de bereidheid van Omega om dit horloge te willen servicen voor een prettig bedrag.

Menno

Foto’s

Dat is een toppertje!

Vet ding, m’n vriendin blijft van tijd tot tijd aangeven dat ik weer zo’n X33 moet kopen.

Ik heb alleen minder goede ervaringen met het servicen van zo’n ding en dat houd me steeds tegen. Maar ik wil dit topic niet verzuren dus daar hebben we het niet over (tu)

Het vetste vond ik de X33 op een heel licht grijze nato band, echt high-tec cool.

Geniet er van!

Gr. Roel

Menno gefeliciteerd!

Ik stuitte vandaag bij toeval op een Seamster multifunction. Wist van het bestaan niet af… (nog niet gekocht)

Veel plezier ervan

Oeijoeijoei! MOOI!

Hans

Heel, héél mooi! Van harte!

Deze blijft hier ook wel jeuken maar ik heb hem nog nooit omgehad. Toch maar eens op zoek en kijken of mijn pols(je) dat kan hebben.

mooie klok, zie je niet veel, en idd de ruimtevaart heeft weer interesse, en dit horloge wordt zeker meer waard, voor een quartz zeker! succes ermee,

Heel gaaf ding Menno! Voor mij een maatje te groot, maar echt heel gaaf.
Veel plezier ermee:)