Hier zoek ik toch al een flinke tijd naar. Iets high-end quartz en perpetual datum. Buiten Japan altijd erg moeilijk aan te komen.
Toppertje!
Wat een plaatje! Alvast gefelciteerd
Dat ziet er weer goed uit.
Vond het ook een heel fijn horloge, maar jammer genoeg is het niet meer het koopje dat het toen wel was. Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst in elk geval!
Mooie klok hopelijk heb je er veel plezier van.
Vraagje? Hoe werkt de perpetual calendar van deze klok? Zit dit al verwerkt in het quartz uurwerk en werkt het dus automagisch, of moet je dit nog zelf bijstellen?
Mooie Seiko Leen, leuk model, ik vraag me ook wel af hoe die perpetual werkt op deze…
De perpetual kalender van de SBCM023 moet eenmalig ingesteld worden nadat het horloge spanningsloos is geweest (dus batterij leeg of vervangen).
Dat gebeurt dmv de kroon, is niet moeilijk maar je moet de handleiding goed lezen.
Je stelt de jaren, maanden en dagen in en de datum staat altijd goed. Uurwerk houdt rekening met maanden van 28, 29, 30 of 31 dagen.
Ik heb er een gehad, maar die is inmiddels van mijn vrouw. Het formaat is aan de kleine kant voor mensen met een flinke pols.
Jammer dat de SBCM er niet in een groter formaat is.
Inmiddels is de SBCM “discontinued” en zijn de prijzen fors gestegen.
Gefeliciteerd! Begint behoorlijk zeldzaam te worden!
Dank voor de uitleg!
In welke jaren zijn deze geproduceerd? Echt een leuke quartz-diver met die perpetual functie erop
Productie periode weet ik niet precies, dit zijn de specs:
Seiko
Model : SBCM023
Type : Divers
Metal : Stainless Steel
Movement : Quartz
Seiko Scuba 200m
Perpetual calendar
Caliber: 8F35
Made in Japan. Hardlex crystal.
Water resistant 200m
With solid links stainless steel bracelet
wet suit extension clasp, double lock.
Unidirection bezel. Date display.
Battery life: 8 years
Frequency of crystal oscillator: 196,609 hertz
Monthly loss/gain: approx 4 secs
Antimagnetic performance: JIS Class 1 [4800A/m ( 60 gauss) ]
Lugs width 20mm
Battery type: Lithium SB-T19 / CR2412J
Case width : 38.5mm
Case thickness: 12.5mm
Bracelet reference: D1Z7-G-C
Alvast gefeliciteerd met je mooie aanwinst .
Geweldige specs! Maar eigenlijk is dit een beetje een tijd-weergeef-robot: je hoeft er eigenlijk nooit meer iets aan te doen, dat maakt de interactie met het horloge wel wat mager.
Mwah…bij mij werkt het niet zo, ik hou juist wel van dit soort technische hoogstandjes, kan daar met plezier naar kijken en…interactie zit bij mij vooral (automaat, handopwinder en zelfs mijn Pebble) in het banden-wissel-gebeuren.
Hier aan grey-shark en pvd buckle

Gefeliciteerd Leen. Aparte Seiko kom je niet vaak tegen inderdaad.
Het is dat ik mijn Tuna toch nog net iets cooler vind en twee quartz Seiko’s wat teveel van het goede, maar anders…
Grappig, dat is precies de reden dat ik de mijne heb weggedaan. Toch blijft het een waanzinnig staaltje techniek.
Gefeliciteerd, ik ben ze ook regelmatig aan het zoeken nog. Batterij van 8 jaar geloof ik, dus ideaal voor vakantie.
Daarom is die juist zo ideaal voor erbij
Wat ik ook geweldig vind aan deze… dat de kastvorm echt gelijk is aan de skx007 serie. Met een geweldig formaat
De skx013 is bijvoorbeeld ook leuk door zn kleine formaat… maar is duidelijk hoekiger en minder elegant dan de 007 serie.