Aankomende maandag ben ik twee weken in bezit van mijn Tudor prince date+day, met daarin een eta 2836-2 topgrade. Het uurwerk loopt 99% van de tijd binnen cosc specs, maar vertoont wel eigenschappen die ik niet eerder ben tegengekomen bij uurwerken. Op dezelfde rustpositie, loopt hij soms op -2 a 3 seconden per dag, en soms op +2 a 3 seconden. Ik begrijp dat een mechanisch uurwerk een bepaalde tolerantie heeft in de afwijking. Deze afwijking valt dan ook in de mij bekende tolerantie en ik vind het dan ook totaal geen probleem. Ik ben wel benieuwd naar jullie ervaring.
Totale afwijking week 1. (Na 1 week dus 1 seconde achterlopend op het moment van timen.)
1: -3
2: -6
3: -9
4: -10
5: - 6
6: - 4
7: -1
Is deze inconsistentie afwijkend/vreemd? Gezien het op dezelfde rust positie afwijkt?
Time je je horloge als hij volledig opgewonden is of niet? Als je dat niet doet en het willekeurig is dan begrijp ik de variatie wel, vaak loopt hij sneller als de veer volledig opgewonden is en langzamer als de spanning er af gaat.
Ik hou mijn horloges alrijd zo goed mogelijk opgewonden. Vanaf stilstaan zoān 40x opwinden + daarna elke dag een uur of 12 a 14 gedragen. Als ik een horloge weinig draag wind ik hem extra op via de rotor.
Andere horloges gebruik ik op dezelfde manier. Deze hebben echter veel minder (of niet) de neiging te fluctueren.
Precies, dat vond ik dus ook apart. Ik meet met de atoomklok op vaste momenten per dag. Dus niet de meest accurate wijze. Maargoed, de deviatie valt ondanks het niet mega nauwkeurige meten op.
Zijn die ervaringen dan ook met volledig gelijke uurwerken of zijn ze verschillend?
Ook bij gelijke uurwerken kan het verschillen en het inlopen kan langer duren dan een maand. Ik zou me voorlopig even geen zorgen maken en het minimaal 2 maanden de tijd geven. Ik heb met gelijke uurwerken ook verschillende ervaringen gehad en ik let er ook niet meer op.
In het begin heb ik ook bij mijn eerste automaten heel erg opgelet en timede dan elke dag, dan zie je verschillen. Maar je kunt beter na een week kijken denk ik en zien wat het verschil is.
Ik kijk er al niet eens meer naar en zet mijn horloge gelijk en dan soms na een aantal weken is er wat afwijking die niet schokkend is. Het is geen quartz dus ik kan leven met een beetje afwijking. Dat zal zo ergens 20sec in een aantal weken zijn.
Dus kijk het gewoon nog even aan, het zal vast wat stabieler worden en als die na goed inlopen erg veel afwijkt kun je hem altijd nog wat bij regelen. Al is dat maar zelden nodig en heb ik het nog nooit hoeven doen en loopt alles keurig binnen de specs bij mij.
Zijn variƫrende uurwerken. Heb een aantal andere 2824-2 uurwerken (en een sellita variant) die dit gedrag niet lieten zien. Anderzijds liet mijn 8800 uurwerk van Omega dit ook niet zien. Zelfde geldt voor mijn 3235 uurwerk.
Vind het ook geen probleem, maar het is meer iets wat mij opviel. Het horloge loopt zoals gezegd prima in de specificaties.