indentificatie shoc systeem van een rovac

Hallo,

Ik ben hier bezig met een rovac horloge die een gebroken veer had.
Veer vervangen horloge schoongemaakt, maar nu moet ik nog de balance van olie voorzien.
Het shoc systeem komt mij niet bekent voor en weet dus niet hoe deze los te halen.

Ik denk dat de veer gedraaid moet worden tot de uitsparingen en dan los komt.
Maar als ik het weer in elkaar wil zetten heb ik dan een speciale tool nodig of is het vrij simpel om de veer weer terug te krijgen.
Ik heb hier nog geen ervaring mee dus vandaar de vraag.
Alvast bedankt voor het antwoord.

Mario

Is een Novodiac. Zijn gemene krengen, je moet het veertje idd losdraaien - ongeveer een achtste slag, mag linksom of rechtsom - met een tooltje dat precies de juiste diameter heeft en rondom op het veertje gelijkmatig aandrukt. Is-ie eenmaal los, heel erg voorzichtig hanteren want hij springt als een vlo.

1 like

Ik heb hier in het verleden wel een holle pons van mijn triebniet voor gebruikt bij gebrek aan het juiste tooltje

2 likes

Goede tip! Heb zelf de officiƫle tooltjes EN een draaibank-gedraaid penhoutje, maar alles wat werkt is :+1:.

2 likes

Ik heb ondertussen ook de officiƫle tooltjes maar kan mij voorstellen dat TS die niet heeft en dan is elke oplossing het delen waard.
Pennehoutje is ook een goeie dan heb je minder kans op beschadigingen moet je wel een draaibank hebben
(Ja @PeterLC ik heb er tweešŸ˜€)

Beste,
Systeem heet kif- trior.
Lastig om los te maken.
Hol penhouder is goede oplossing.
Succes.
Groet
Jan

1 like