INDICATEUR DAVOINE. Een tijdcapsule, een schatkamer aan informatie en vooral kijkplezier met héél véél plaatjes!

Op de Zwitserse archief site digital library RERO DOC - RERO DOC is veel horlogegeschiedenis terug te vinden. Zo zijn daar o.a. de jaarboeken “Indicateur-Davoine et Indicateur général de L’Horlogerie Suisse” te vinden die al vanaf het midden van de 19e eeuw worden uitgegeven.

De achterpagina van het deel uit 1900 is, grappig genoeg, voorzien van een heel ander reclame onderwerp, maar voor een product en een merk waar de Zwitsers ook wereldberoemd mee zijn geworden. SUCHARD. De uitvinders van de…

Melkchocolade! Ook in het begrip Davoine zit nog een stukje humor verborgen. Als je dat namelijk schrijft met een apostrof achter de D, krijg je D’avoine… dat betekent: havermout! Of dat de bedoeling was weet ik niet, ik zie niet zo direct een verband tussen horloges en een ontbijtje met havermoutpap (brrr… ), behalve dat je daar waarschijnlijk op tijd voor moet opstaan.

De nogal veel wetende Stephen Foskett, van de zeer informatieve horloge site https://grail-watch.com/ schrijft op watch-wiki over deze naar mijn mening voor (vintage) horloge liefhebbers zeer belangrijke almanak als informatie bron.

image Indicateur Davoine [Watch Wiki]

(Vertaling door Google met wat ‘reparaties’ van mij)

Indicateur de l’Horlogerie Suisse was een publicatie van Davoine van 1842 tot eind jaren 1970.

In 1841 verscheen de Almanach de Commerce de La Chaux-de-Fonds et du Val de Saint-Imier (“Almanak van de Handel voor La Chaux-de-Fonds en de vallei van Saint-Imier”) met het jaartal 1842 op de omslag. Het was een publikatie van Convert uit Heinzely uit La Chaux-de-Fonds en diende als algemene almanak voor het gebied van de Juradriehoek. De uitave was in de eerste plaats bedoeld als een lijst met adressen van producenten en verkopers van horloges (“Négocians et Fabricans d’Horlogerie”) in La Chaux-de-Fonds en de omgeving van Saint-Imier. Dit omvatte de stad La Chaux-de-Fonds en de dorpen Saint-Imier, Sonvillers, Renan, Ferrière en Villeret. Het omvatte ook drukkers en handelaren, en zelfs “Adresses Diverses” voor hotels, cafés en overheidsgebouwen. Een soortgelijke almanak werd gedrukt voor 1843.

De editie van 1845 werd omgedoopt tot Indicateur des Montagnes en uitgebreid met de locaties Le Locle, La Chaux-de-Fonds en de Juradriehoek. Het indeling van het boek was vergelijkbaar met de Almanak, met een lijst van “Négocians et Fabricans”, maar was nu georganiseerd per locatie, te beginnen met La Chaux-de-Fonds, maar ook met LeLocle, Brenets, Saint-Imier, Sonvillers, Renan, Ferrière en Villeret. Tevens waren nu ook opgenomen de hoofdstukken “Adresses Diverses” en “Professions Diverses” in het gebied, evenals “Partie Administrative”.

Het boek werd verkocht in de boekhandel van de uitgever: Convert & Heinzely in La Chaux-de-Fonds en de boekhandel Chapuis in Le Locle, en kort daarna kwamen er nog andere winkels bij. Ferd. Heinzely wordt vermeld als redacteur in de editie van 1849 en hij concentreerde zich op het uitbreiden van de inhoud. Latere edities vermeldden expliciet volumenummers, beginnend bij 1845. De Indicateur des Montagnes werd na 1861 niet meer apart uitgegeven, maar opgenomen in de algemene jaaruitgaven van de Savoine almanak.

(tot zover Stephen Foskett)

Bij de Zwitserse archief site RERO DOC is een groot aantal van deze boeken digitaal beschikbaar. De vroegste edities van 1842 tot 1892 zijn niet in het digitale archief opgenomen, maar daarna wel bijna alle delen, vrijwel zonder onderbreking vanaf 1893 tot en met 1977. Elk boek bevat gemiddeld zo’n 800 tot 900(!) pagina’s met naam- adres- en bedrijfsgegevens van vrijwel alle geregistreerde firma’s in de Zwitserse en Franse horloge industrie . Voorts vindt men er ook de verwante en gerelateerde bedrijven, zoals producenten van horloge - en klokken onderdelen, gereedschap en machines, juweliers en andere toeleveringsbedrijven, bijv. bedrijven voor de galvanische bewerking van metaal zoals vergulden en verchromen. .

De de via Rero Doc toegankelijk gemaakte Davoine collectie omvat dus bijna een eeuw geschiedenis, ruim 80 jaarboeken van elk ca. 800 à 900 bladzijden. Dat is ruim 70.000 pagina’s!

Het schijnt zo te zijn dat je met het systeem op de Rero Doc site ook in die 70K pagina’s kan zoeken.
Ik heb dat geprobeerd met een paar trefwoorden, maar dan krijg ik een foutmelding. Het kan zijn dat zoiets komt omdat ik daar behalve een account ook nog een speciale bevoegdheid voor moet hebben, maar ik heb dat verder niet uitgezocht.
De boeken zijn echter wel eenvoudig te downloaden als PDF bestand en het is een geweldig plezier, zeker voor een gepensioneerde archivaris, om er doorheen te bladeren.

Ik ben (was) niet alleen slechts archivaris, maar in het bijzonder ook media archivaris, dus zeer op beeld gefocust. Het leukste wat je dan tegen kunt komen zijn … plaatjes! Honderden advertenties van veel van de bedrijven die in deze jaarboeken zijn opgenomen. Sommige advertentie blokjes zijn heel eenvoudig en klein, maar andere advertenties zijn prachtige grafische kunstwerkjes, die paginagroot zijn afgedrukt. De beperking is wel dat bijna alles in zwart wit is gedrukt, kleurendruk, m.u.v. hier en daar een steunkleurtje in het drukwerk ben ik in de ‘Davoine’ boeken nog niet tegen gekomen, maar daar zijn dan weer andere bronnen voor.

Het leek mij aardig om de kennis over deze boeken met jullie op het Horloge Forum te delen. Ik ben dus een dagje aan het rondstruinen geweest in een paar van die almanaks en wel in de uitgaven uit de periode die mij in mijn horlogeverzameling ook het meest interesseert, namelijk de jaren '50 en '60. Maar ook uit veel vroegere tijd kom je pareltjes tegen, zoals de afbeeldingen hieronder; de eerste plaatjes die je tegenkomt als je de uitgave jaargang 54 (!), 42 ste editie uit het jaar 1900 opent en enkele uit de uitgave van 1913.

Bovenstaande afbeeldingen zijn uit de uitgaven van respectievelijk 1900 en 1913. Hieronder vind je, zonder verder commentaar, een aantal advertenties uit de jaren ’50, waarbij ik voor dit artikel met name afbeeldingen uit de uitgave jaargang 105, editie 93, van 1951 en de jaargang uit 1953 heb gebruikt . De advertenties die ik heb geselecteerd en overgenomen zijn redelijk willekeurig, gewoon gekozen omdat die ik wel interessant vond.
Uitleg is niet nodig, al deze oude advertenties vertellen hun eigen verhaal.

Het zijn niet alleen advertenties van horloge- en uurwerkfabrikanten, maar vooral ook van de toeleveranciers van onderdelen en van fabrikanten van gereedschap en machines voor de horloge industrie. Ik koos daarvoor omdat je die advertenties bijna nooit meer te zien krijgt omdat ze destijds alleen maar gepubliceerd zijn in al lang geleden verloren gegane vakbladen.

Ik hoop dat jullie net zoveel plezier zullen hebben als ik, met… plaatjes kijken !!

44 likes

Mijn beste,

Leuk hoor!! Ziet er imposant uit!!
Er staan affiches bij van Horlogemerken, die voor mij tot dusverre onbekend waren.
Dank dan ook voor het delen van deze nostalgische inkijk in de "L’Horlogerie Suisse”.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

2 likes

Leuk Lex! Dankjewel! Zo zie ik een connectie tussen Jacquet Droz en Bergeon…
Lekker plaatjes kijken… !

2 likes

Dank Lex, is weer leerzaam. Nu nog hopen dat er een werkende zoekfunctie is :thinking:

2 likes

Dat zou echt helemaal geweldig zijn, dus dat ga ik nog uit vogelen.

2 likes

Dank je wel! Heel interessant.
Het is weer duidelijk hoe de zwitserse toeleverantiers heel strategisch dicht bij elkaar gevestigd zijn.
Leverde Bergeon ook horloge glaasjes, of is dit een andere Bergeon dan de gereedschapmaker?

2 likes

Dat zou zo maar kunnen. Als je in de lijsten van de Davoine almanaks kijkt zie je heel veel dezelfde familienamen. Vaak waren het ook hele familie clans die allemaal in de horloge bizznizz zaten met verschillende firma’s met de zelfde familienamen. Dat maakt het soms heel ingewikkeld om de juiste herkomst van een (horloge)merk te achterhalen. Voorbeeld: Half LeLocle heet Favre of Leuba… en waar had ik toch ook al weer van dat merk gehoord…
Plaatje erbij…

Horloge van mezelf er bij:


Trouwens: In Scheveningen heten ze ook allemaal Spaans, Taal, Toet, Van der Toorn, Vrolijk en Van der Zwan. En in Volendam heten ze allemaal Tol, Smit en Schilder…
En die zaten allemaal in de visserij.

In het geval van Bergeon laat Mikrolisk (hoe kunnen we ooit nog zonder) dit zien:


Uit LeLocle dus.
De Bergeon van de advertentie zat in La Chaud-de-Fonds. Maar ja, dat is maar een paar kilometer van LeLocle vandaan… Het zal waarschijnlijk familie zijn. Op het grote web is er best wel wat info te vinden over de gereedschap fabrikant Bergeon, maar ik heb niets over familierelaties of verwante firma’s in de horlogebranche met diezelfde naam kunnen vinden.

In de gedigitaliseerde informatie van de Davoine boeken zou het mogelijk moeten zijn om te zoeken op tekst of woorden, alleen is dat best lastig omdat ik niet weet hoe het zoeksysteem (Multivio) precies werkt.

In de RERO DOC archieven is er ook nog een collecie adresboeken te raadplegen:

Annuaire des adresses pour La Chaux-de-Fonds et Le Locle = Indicateur administratif, industriel et commercial
[Ed. 1], 1894 (1894) - éd. 94, 1995/96 (1995)
Lancé par Alexis Maridor en 1894 parallèlement à l’“Indicateur Davoine” qu’il venait de reprendre. Connaîtra les mêmes changements (éditeur et imprimeur) que ce dernier jusqu’en 1961.

Ik ga even een grove schatting maken: Dat zijn dus 100 (!) jaarboeken met elk gemiddeld zo’n 800 pagina’s waarvan geschat zo’n 100 pagina’s per boek met advertentie en 700 bladzijden met op elke pagina ca. 100 naam- en adres vermeldingen. Dat zijn dus 100 x 700 namen en adressen per boek dus 70.000 referenties, dus in totaal 7000.000 (7 miljoen!) over de hele collectie! Dat zijn niet allemaal unieke en verschillende namen, want het zijn jaarboeken, maar het computersysteem moet daar wel doorheen lopen. Als je een jaar opgeeft zijn dat er altijd nog 70K.

Ik heb het boek van 1955 opgeroepen en daar voor dat jaar een zoekactie gestart op ‘Bergeon’

Na enige tijd wachten ( het systeem moet eerst het juiste boek vinden en dan 800 pagina’s met naam- en adres- en advertentie vermeldingen doorspitten en dat on line… pfff. Maar… er komt wel wat!

image

En ja, er waren in 1955 dus een heel stel Bergeon’s, 12 om precies te zijn en ze deden allemaal wel iets in de horloge bizznizz… En dit zijn dan nog alleen maar de eigenaren van al die bedrijven en bedrijfjes. Er werkten èrg veel Zwitsers in de horlogeindustrie! Dat zullen er heden te dage iets minder zijn, de industrie zit anno nu iets anders in elkaar, maar het zijn er waarschijnlijk nog steeds een heleboel en veel van die traditionele Zwitserse familienamen zullen nog steeds in de boeken staan.

Welke Bergeon of Firma Bergeon nu precies welke producten leverde wordt mij uit deze informatie niet geheel duidelijk. Daarvoor zou je moeten beschikken over de Kamer van Koophadel gegevens van de betreffende lokaties. In Nederland zijn de KvK gegevens niet zonder meer openbaar en gratis toegankelijk en ik weet niet hoe dat in Zwitserland is geregeld, laat staan of dat on line via het internet te raadplegen is.

10 likes

Indicateur, dat is voor jou ook wel een mooie titel! :grin:

3 likes

wow! :+1:

1 like

Mooi al die oude dingen en de geschiedenis van…
Leuk om te lezen en de plaatjes erbij.
Mooi dat je dat werk allemaal hebt gedaan. Dank

1 like

Er komt nog meer, ben nu bezig aan iets over Pontiac en merklogo’s uit de ‘Davoine’ …

2 likes

Volgens mij is dit dezelfde die op IG post onder ;
grail_watch

met ; vandaag zoveel jaar geleden …etc . Zit heel veel leuke kennis bij !

2 likes

Je bedoelt Stephen Foskett?
Ja die schrijft het halve internet vol en ook zeer leerzame en interessante dingen over horloges.

Grail watch is zijn eigen website, maar hij publiceert ook op veel andere social media en fora.

(15) Stephen Foskett | LinkedIn
Stephen Foskett, Pack Rat - Understanding the accumulation of data (fosketts.net)

2 likes

Goudmijn dit! :heart_eyes:

1 like

Ik heb een aantal- nee niet alle - banden gedownload/downgeload als PDF.
Met PDF-XChange kan ik daarin zonder problemen, en ook snel, alles zoeken.
Met hetzelfde programma dat gratis is trouwens belangrijk voor de doorsnee NL-er :wink: kun je ook een tekstherkenning uitvoeen op elke PDF. Niet 100% trefzeker maar wel handig.

2 likes

Dank, Maurits, voor de tip. Naar zoiets was ik op zoek.

image
Ik ga het downloaden en installeren en kijken of/hoe het werkt. Dan kan ik volledig off line werken met die Davoine boeken en dan ga ik ook die andere serie met de adresboeken nog volledig downloaden van Rero Doc, want als je daarin kunt zoeken kan het een goede aanvulling op de Davoine zijn.

Ik ben trouwens volgende week in CH, dus daarover stuur ik je nog een PB tje.

image

1 like