Indus als oefenhorloge

Tot op heden knutselde ik af en toe aan een zakhorloge omdat ik het een uitdaging vind om een kapot horloge van meer dan honderd jaar oud weer aan de praat te krijgen.

Nu kreeg ik van een familielid een Pontiac die nodig aan een servicebeurt toe is. Daarom eerst maar weer oefenen. De geringe afmeting is al een uitdaging maar het correct smeren van de verschillende draaipunten is helemaal moeilijk. Mijn zicht is al niet meer optimaal en op die schaal is een geringe trilling van je handen een groot probleem.

Ik nam een leuke Indus over van @BasV. Een horloge met een gebroken veer maar verder in goeie staat. Afgezien van wegspringende veertjes en dekstenen ging demonteren, schoonmaken en monteren eigenlijk best goed. Over het smeren twijfel ik nog. Hij loopt echter prima en ziet er na het polijsten van kastje en glas ook weer prachtig uit.

Weet iemand toevallig welk type en vermoedelijk bouwjaar dit is?

Groeten,

Coos

Before:

After:

16 likes

Lekker bezig hoor! Volgende keer mogen er van mij wel meer foto’s bij. Vind het altijd reuze interessant om de binnenkant te zien.

2 likes

Mooi werk Coos!

Inderdaad wat @GiveMeYourDough zegt , ietsje meer foto’s van dit soort sessies zijn erg welkom!

Wat heb je overigens een strakke uurwerkhouder… Is dat zelfbouw?

4 likes

Die houder is zeker mooi ja!

O ja, het uurwerk is volgens mij een FHF ST 96. Geen zorgen over wegspringende veertjes… Er zwemmen nog heel veel donoren in de baai voor hele schappelijke prijzen.

http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&69&2uswk&FHF_96

Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst maar je heb al een mooi resultaat neergezet; ga zo door. :+1:

Bedankt voor jullie reacties. De houder is inderdaad een zelfbouw en is heel robuust.
Wanneer iemand een keer een korte workshop “Smeren van horloges” organiseert dan houd ik me van harte aanbevolen.

Groeten,

Coos

Ik heb het nummer 96 inderdaad op de mainplate zien staan.

Daar viel mijn oog ook meteen op wat een mooie uurwerkhouder, heb je daar misschien tekeningen van ?

Ik heb er geen tekeningen van maar ik kan je wel een paar af,etingen sturen.

Ik (en denk ik mede forumleden) zouden je daar zeer dankbaar voor zijn.
Ik ben even benieuwd naar de afmetingen idd, de gebruikte materialen en welk type schroefdraad er gebruikt is.

Ben nog geen volledig skilled metaalbewerker maar heb wel toegang tot een metaalbewerkingswerkplaats inclusief vrijwilligers die heel graag dingen willen uitleggen en iemand wat willen leren, en dit ziet er uit als een mooi en praktisch werkstuk wat ik graag zou willen maken.

Had ik al gezegd dat ik hem mooi vind ? :grinning:

Inderdaad, daar zou je mij heel blij mee kunnen maken, maar ik denk zeker meer fans hier. Een echte Coos 4040, hoe gaaf zou dat zijn…

Voor de liefhebbers. Ik heb helaas geen eenvoudig sketch programma kunnen vinden voor iMac. Vroeger gebruikte ik AutoSketch. Een heel gemakkelijk tekenprogrammaatje waarmee je eenvoudig technische tekeningen kon maken inclusief bemating. Wanneer iemand een leuk alternatief heeft, dan houd ik mij aanbevolen.

De hoogte is 34mm. Tap de M6 draad zover dat je na het opdraaien van de borgmoer net voldoende speling overhoudt. Ik geef geen garanties voor de werking :grinning:

Veel succes allemaal,

Coos

5 likes

Coos ik heb de neiging om nu 1000 maal in hele grote letters dank u wel te gaan typen.
Wat ben ik blij met deze geweldige foto’s / tekeningen !.

Mag ik vragen welke materialen je hebt gebruikt en hoe diep heb je de inkeping / ruimte voor het uurwerk gemaakt ?

Spindel en geleidebusjes zijn messing, plaatjes zijn aluminium en geleidestaafjes RVS316. Het geleidebusje is 9mm lang buiten het alu plaatje en 14mm inclusief bevestigingsschroefdraad in het plaatje.

De groef voor bevestiging van het uurwerkje is 2mm diep. Wanneer je nog meer info nodig hebt, hoor ik het graag.

Groeten,

Coos

1 like

dank je Coos ! Zal even duren voor ik alles bijelkaar heb en de tijd heb om dit te gaan maken, maar zodra het zo ver is zal ik het zeker even laten weten en foto’s posten met jou natuurlijk in de credits.

Met dank aan @Coosc en mijn schoonvader die zin had om te knutselen :slight_smile:
Presenteer ik hier een replica (en ik weet dat dit eigenlijk niet mag op dit forum :wink: ) Coosc uurwerkhouder.

3 likes

Dat ziet er mooi uit. Veel plezier ermee

1 like