Indus Elite horloge

Beste forumgebruikers,

Ik heb een horloge van mijn opa gekregen, op de wijzerplaat staat het merk Indus ELITE. Verder staat er nog automatic,antimagnetic shockproof op. Het horloge is van stainless steel . Op de metalen band staat Modele depose, swiss made en Brevet demande aan de binnenkant. De wijzerplaat heeft een goudkleurige rand waarin romeinse cijfers staan en goudkleurige wijzers. Mijn opa heeft me verteld dat hij dit horloge kreeg van een Engelse kolonel na de oorlog als dank voor zijn werk in het verzet. Ik vroeg me af of er iemand op dit forum is die me meer over dit horloge kan vertellen. Als ik google lijkt het wel of het merk Indus niet (meer) bestaat…

Bedankt voor de moeite, Sebastiaan

http://www.google.nl/search?sourceid=navclient&hl=nl&ie=UTF-8&rlz=1T4ADBF_nlNL302NL302&q=indus#hl=nl&expIds=17259,26637,27113,27218,27320,27357&xhr=t&q=indus+horloge&cp=6&pf=p&sclient=psy&rlz=1T4ADBF_nlNL302NL302&source=hp&aq=f&aqi=g4g-o1&aql=&oq=indus+&gs_rfai=&pbx=1&fp=47895bd276ffa8de

Hallo Sebastiaan,

Kan je ook goede en duidelijke close-up foto’s van het horloge en als het kan van het uurwerk laten zien?
Dan komen de experts wel in actie:D

Dat wil ik graag doen maar ik zie geen optie om een foto te uploaden. …misschien via link naar Picasa…

Staat in de FAQ: http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Hoi Tom,

Ik heb de foto’s online gezet, hier volgen ze:

http://picasaweb.google.com/terpstra.sebastiaan/AlbumZonderTitel#

Wat een plaatje en de band is ook heel apart (tu)
Gefeliciteerd met dit prachtige erfstuk!

mvg, Frans

Dank je wel Frans, weet jij meer van het merk Indus of dit horloge?

Sorry Sebastiaan, Indus was best wel bekend in Nederland vroeger maar ik vind het ook wel vreemd dat er op het net niets te vinden is over de geschiedenis.

Ik heb Indus ingetypt op Ranfft en dan komen er een stuk of wat calibers tevoorschijn van verschillende fabrikanten hetgeen mij doet vermoeden dat Indus een horloge merk is dat zijn horloges samenstelde uit onderdelen van verschillende leveranciers, net zoals juwelier Elka deed maar zeker weten doe ik het niet :S

Misschien dat er nog een reactie komt van een (ex) juwelier of iemand die Indus verzamelt dan wel zich heeft verdiept in de geschiedenis van dit horloge merk.

Misschien nog even geduld hebben er zal vast nog wel een reactie komen.

mvg, Frans

Ok Frans, dank voor je moeite

Hallo Sebastiaan,
Als de band origineel bij het horloge hoord,dan komt hij waarschijnlijk uit begin jaren 70,heb zo een zelfde gatenband,nieuw gekocht in 1972 ,die waren toen helemaal in,zijn ook niet te verslijten.
Groeten.
M.C.

Aan de opmaak van de wijzerplaat en de vorm van de (zwaard) wijzers vermoed ik dat het horloge met zeer waarschijnlijk een zgn. “bumper” uurwerkje (Tissot,Omega?) uit de jaren '50 stamt.
De stalen band is een Tissot band en komt idd. uit de jaren '70 als ik het goed heb.

mvg, Frans

M.C. Schreef:

Hallo Sebastiaan,
Als de band origineel bij het horloge hoord,dan
komt hij waarschijnlijk uit begin jaren 70,heb zo
een zelfde gatenband,nieuw gekocht in 1972 ,die
waren toen helemaal in,zijn ook niet te
verslijten.
Groeten.
M.C.

In de eerste helft v.d. 60er jaren was het gebruikelijk om op de wijzerplaat “Shockproof” te vermelden bij horlogemerken die het bij de verkoop van superlatieven moesten hebben.
De “grote” merken vonden het logisch dat een horloge werd uitgevoerd met de laatste technieken en vermeldden dit niet op de wijzerplaat.

Hoi Frans,

Het bandje weet ik niet, maar als het goed is komt het horloge ergens uit de jaren 40 aangezien mijn opa het vlak na de tweede wereld oorlog heeft gekregen…

Het kan aan mij liggen (zal ook wel zo zijn:D), maar ik vind de band totaal niet bij het horloge passen. Alsof ze uit verschillende tijdperken komen.
Heb je een foto van het uurwerk Sebastiaan? Als je de (schroef)kast niet open krijgt moet je niet gaan experimenteren en de achterkast gaan vernielen. Ga dan even naar een horlogemaker.

sebastiaan Schreef:

Hoi Frans,

Het bandje weet ik niet, maar als het goed is komt
het horloge ergens uit de jaren 40 aangezien mijn
opa het vlak na de tweede wereld oorlog heeft
gekregen…

In de 40er jaren was incabloc (shockproof) nog niet in gebruik!

Hi Tom, sorry ik krijg de achterkant niet zo makkelijk open. Op zich vind ik het bandje er wel bij passen maar als ie dus niet orgineel is haal ik hem er wel af denk ik, het zit voor geen meter zo’n stalen bandje

Tja, ik kan het niet meer vragen aan mijn opa helaas…

Sorry Brutus, incabloc is in 1934 ontwikkeld door Georges Braunschweig en Fritz Marti volgens mij, mijn jaren '40 Omega’s zijn uitgevoerd met een incabloc ankertje hoor :wink:

Zwaard wijzers zijn typisch jaren '50 maar eind jaren '40 zou ook mogelijk
kunnen zijn hoor.

mvg, Frans

Brutus Schreef:

sebastiaan Schreef:

Hoi Frans,

Het bandje weet ik niet, maar als het goed is
komt
het horloge ergens uit de jaren 40 aangezien
mijn
opa het vlak na de tweede wereld oorlog heeft
gekregen…