Indus en wat te doen?

Beste Forumleden.

Ik zou graag willen weten of iemend mij iets kan vertellen over dit kleine klokje(30mm)

Het loopt niet meer en volgens mij mis ik een onderdeel. Ik heb geprobeerd een beetje in beeld te brengen hoe het uurwerkje er uit ziet .

Mijn vraag is: loont het de moeite om het te laten repareren.

Kan het zijn dat de balansveer gebroken /weg is??

Mijn mijn onkundig oog(en daar heb ik er twee van) dacht ik te zien dat dat mist??

Wellicht kunnen en willen jullie iets hierover vertellen.

h dank en groet,

Jaap

Hallo langejaap, volgens mij mankeert er niets aan jou ogen: de balansveer zie ik ook niet op jouw foto’s.
Dat zal best wel opgelost kunnen worden, maar een beurtje kan ook geen kwaad zo te zien:D

Ik zou graag willen weten of iemend mij iets kan
vertellen over dit kleine klokje(30mm)

Grappig zo’n klein klokje.
Heel toevallig heb ik er eentje (nog geen foto helaas) die er heel erg veel op lijkt. Zelfde kast en zelfde kroon, ook 30mm maar het is een Anglo Swiss.
Weet iemand wat de leeftijd van dit soort horloges ongeveer is?

vouwfietser Schreef:

Ik zou graag willen weten of iemend mij iets
kan
vertellen over dit kleine klokje(30mm)

Grappig zo’n klein klokje.
Heel toevallig heb ik er eentje (nog geen foto
helaas) die er heel erg veel op lijkt. Zelfde kast
en zelfde kroon, ook 30mm maar het is een Anglo
Swiss.
Weet iemand wat de leeftijd van dit soort horloges
ongeveer is?

Zal 60er jaren zijn…

Beste Jaap,

Het vervangen van een spiraal (zo heet dat veertje) wordt, indien al mogelijk, een prijzige zaak. Voor de meeste moderne horloges betekent een dergelijke schade het plaatsen van een complete, op elkaar afgestemde combinatie (balans plus spiraal), voor dit oudere uurwerk wordt het hoogstwaarschijnlijk zoeken naar een passende spiraal en dat betekent naast monnikenwerk (stiften van de virole en de piton) ouderwets aftellen. En dan moet je nog een dergelijke ‘ruwe’ spiraal op voorraad hebben ook!

Ik vraag me serieus af of zo’n dure reparatie nog de moeite loont. Naast een gescheurd glas (zou geen probleem mogen zijn) is op de foto’s ook een nogal versleten dan wel aangetaste kast te zien en wanneer de binnenring rond het uurwerk niet van messing is betekent die bruine verkleuring een enorme partij roest; de absolute vijand van ieder uurwerk!

Vriendelijke groet en een voorspoedig en vooral gezond 2011 voor allen,
Robbert

soow, das een prima weergave van een kenners oog, en zelfs van de foto.

Das voor mij een duidelijk verhaal: niet doen.
Het klokje heeft voor mij geen waarde naast het bedragje wat ik er voor gaf haha.

Maar dat was verleden jaarB)-en dus verleden tijd.

Wie met zn gezicht naar het verleden staat, staat met zn rug naar de toekomst. Ik zeg: omdraaien en verder zoeken, ooit vinden we wel iets wat echt interessant is.

Dus naast een spiraal heb ik wat onderdelen voor een indus liggen hahaha.

gr en bedankt weer,

Jaap

Gelijk heb je; dure reparaties lonen waarschijnlijk niet.
Ik adviseer een tussenstapje B)- Ga eens kijken op de Rikketik, de horloge-en klokkenbeurs in Houten, op 16 januari a.s.

Een bezoekje aan de Rikketik zou je, naast een leuk uitje, een donorhorloge kunnen opleveren. Veel standhouders hebben van die “grabbelbakken” met Oude Glorie :} en het kan zomaar zijn dat je er in slaagt om een donorhart te scoren :slight_smile: Voor een paar Euries heb je dan een berg lol en voldoening :smiley:

Gr Ron

mijn advies is niet laten repareren. Dat is kostbaar en het horloge heeft nauwelijks waarde.
allemaal de beste wensen.