Indus horloge geerft. Zoek informatie

Kippenvel Chris ! Zet hem op met die Indus!

1 like

Welkom. Ik hoop dat ie het nog doet!

1 like

Zou hem niet naar een willekeurige juwelier brengen. Openmaken en kijken wat voor een uurwerk er in zit en dan iemand zoeken die die dingen kan servicen

1 like

Ik heb niet het juiste gereedschap in huis om het netjes open te makenā€¦ ik zal even kijken of er een horlogemaker bij mij in de buurt zitā€¦ en ander toch even ernst een bericht sturen.

Even Ernst een berichtje sturen

Zojuist gedaan :+1:

1 like

Mooi verhaal en een prachtig horloge! :smirk:

2 likes

Dit topic zorgde ervoor dat ik wijlen mijn vaders horloge ook weer uit de doos heb gehaald. Even een doekje erover heen en een vers ā€œvintageā€ bandje eraan geslingerd. Opwinden en keurig tikken. Wel fijn om zo naar de linkerhand en pols te kijken en daar de trouwring en horloge van ā€œdie ouweā€ te zien. Hou ouder hoe sentimentelerā€¦zeker in deze maand.

5 likes

Leuk om te lezen dat deze topic de oude horloges weer tevoorschijn haalt. :blush: mooie indusā€¦ bandje vindt ik er goed bij passen. Ik ben nu opzoek naar een bandje voor die van mij. Zoiets als op de afbeelding.

Een nieuwe batterij er ā€œin dusā€.

1 like

Beste mensen

Het indus horloge is inmiddels nagekeken door @ernst helaas is de chip niet goed en moet ik opzoek naar een donorklokjeā€¦

Vandaag na een telefoontje van mijn broer kwam ik erachter dat er nog 3 horloges bij mijn broer in een sigaren doos lag. 1 lorusā€¦ een marco(kermis prijs?) En een boy londen. Morgen even kijken of ze het nog doenā€¦ de boy londen is gaan oxyderen ( of hoe je dat ook noemt) vooral de band heeft een dikke laag.

Wat voor een beweging is het ? Merk, nummer ?
Soms zijn er anderen die kunnen passen :wink:
Blijft maar zoeken om die mooie verhaal tot het einde te brengen :slight_smile:

Hai @brunod
Het gaat om een ā€˜Modutekā€™, caliber 21011. Een HongKong caliber waar ik verder niets over kan vinden, helaas. Een mooi uurwerkje.
Ik heb het horloge gereinigd (vocht door batterij lekkage), een paar reparaties uitgevoerd op enkele circuit lijntjes, eea doorgemeten en getest. Het quartzcrystal ā€˜looptā€™ goed, maar de chip is helaas defect (de minieme,kwetsbare en mooie verbindingen op onderstaande foto zijn allemaal intact)
Nog even een paar fotos die ik eerder aan Chris stuurde;

Ik hoop dat er snel een donoruurwerkje in zicht komt. Laten we onze ogen open houden :slight_smile:

2 likes

Als dat de oorzaak zou zijn, dan is het wel te repareren.

Wat bedoel je precies, toch niet het repareren van de chip ? :slight_smile:

Als het om het gemarkeerde vierkant zou gaan.
Als de aansluitingen naar de processor ook gaar zijn, dan natuurlijk niet.

Op foto drie is dat inmiddels hersteld. Maar bleek niet het probleem.

Aansluitingen naar de processor grondig gecheckt onder de miscroscoop, allemaal OK

1 like

Ok.

Hij is al stuk, dus je kan een duik in de schoonmaak azijn nog proberen. Lost allerlei nare oxides op. Daarna afspoelen en ontvetten. (Wasbenzine, tuner spray)

Dat doe ik normaalgesproken vaak, als de printplaat (chip en overige delen) het toelaat.
Maar omdat bij dit uurwerk de chip onder een ā€˜vastgelasteā€™ (gesmolten plastic dopjes aan de bovenzijde) kunststof dekplaat zat en ik geen zicht had op de bescherming vd chip, hier niet voor gekozen en alles handmatig gereinigt.
Ik heb uiteindelijk de dekplaat aan de bovenzijde met toestemming van Chris verwijderd om ook daar toch zicht te hebben op corrosie, met evt onherstelbare schade op de koop toe; Ik vreesde dat deze was verlijmt met de chip (een goedkope ā€˜sealā€™), en ik deze er dus af zou trekken. Maar de chip bleek uiteindelijk praktisch volledig bloot te liggen onder dat plaatje, en ik ben blij dat ik niet gekozen heb voor dat zuurbad.

Dit uurwerk is helaas niet meer te repareren.

Nog twee fotoā€™s die ik chris stuurde tijdens het proces, van dat dekplaatje en een van de bovenzijde van de printplaat (hier ook een paar lijnen hersteld).
Onder de HK gefabriceerde werkjes vind ik deze kwalitatief behoorlijk OK. Zoā€™n upcoil converter heb ik nog niet eerder gezien, als een ā€˜gewoneā€™ spoel, maar oogt van goede kwaliteit.

2 likes