Indus horloge

Hoihoi! Iemand die mij hier meer over kan vertellen? Ook qua ouderdom. Op de achterkant staat nog "brevet 313813, wat verwijst naar het octrooi voor de compressie kast. Meer weet ik niet. Ik hoor graag of jullie iets meer kunnen vertellen met deze minimale info!

3 likes

Heb je ook een foto van de kroon? De zijkant :nerd_face:

2 likes

Hij is flink gepolijst in de loop der jaren, gelukkig vooral het deksel en niet de brushing van de kast. Die genoemde kroon is wel belangrijk. Moet een raster-patroon hebben.

Begin jaren '70 zou ik zeggen.

Bedankt voor de info!
En wat zegt dit patroon precies?

4 likes

Dat het de originele compressor-kroon is. Nice! :ok_hand: Verwacht er nu geen waterdichtheid meer van, trouwens… …rubbertje in de kroon is vrijwel zeker gaar, en die kunnen niet vervangen worden - je kunt er niet bij zonder de kroon te slopen.

3 likes

Dat betekent dat de kast is gemaakt door Epsa. Leuk! Dit is een Type 1 Compressor kast. Niet mega verzamelwaardig, maar aangezien hij compleet is, wel leuk om in de vintage collectie te hebben (ik heb een Lincoln met zo’n Epsa type 1 kast, niet dat dat verder boeit, ik wil ermee aangegeven dat die kast de reden was om hem toe te voegen).

Je ziet de Epsa kroon vandaag de dag nog op bijvoorbeeld de Glycine Airman Noon Vintage.
Fiffer 2022: Travel Watch

2 likes

Duidelijk, bedankt allebei voor de antwoorden! Ik ga er gewoon lekker van genieten :grin:

4 likes

In mijn ervaring is de kroon vaak nog wel goed maar is de dekselpakking helemaal verrot/vergomd.
Ben per ongeluk wel eens met een Velona Compressor om in het Gardameer gesprongen, die was toch goed dicht nog :see_no_evil: