Indus horlogemerk

Het is je gegund Lex!
Maareh, is Elka’ niet ouder dan Indus? (1912 of nog ouder…)
En wellicht zijn er nog meer?
Dan kan de strijd tussen 010 en 020. ook weer oplaaien, want Kiek is Amsterdams…

1 like

Behoort dit horloge dan ook tot het Indus merk waar jij het over hebt?
Ik heb dit kleine duikertje 25 jaar geleden ooit als kind gekregen maar nooit gedragen.

1 like

Dat zou zomaar kunnen, Bas! Zoals ik al schreef heb ik de volledige geschiedenis (nog) niet helemaal uitgespit. Dat gaat vast nog wel eens gebeuren. Een van de problemen is dat de geschiedenis van die Nederlandse bedrijven die horloges importeerden en daar vervolgens hun eigen merk op zetten, doorgaans slecht gedocumenteerd is, zeker daar waar het openbaar toegankelijk zou moeten of kunnen zijn op het web (lees dus: Google, dus vaak niet. Dus). Horloges importeren en daar je eigen merk op ‘plakken’ gebeurt natuurlijk ook heden te dage nog steeds, en niet alleen in Nederland. De openbaar toegankelijke geschiedenis van horlogemerken, ook die van de grote jongens is sowieso niet evht een overzichtelijk gebeuren. Als je geen gebruik kunt maken van Kamer van Koophandel gegevens (internationaal), patenten (kan wel, maar lastig zoeken zonder patentregistratie gegevens) en zo nog wat significante data loop je nogal eens snel vast met het onderzoek. Maar soms , met hulp van andere horloge speurders, zoals @Maurits en @chi_kwadraat kom je wel een tot interessante resultaten en inzichten.
Over het Amsterdamse merk ELKA is zeker wel wat interessants te vinden en uit te zoeken en dat gaat op zeker moment ook nog wel een keer gebeuren, helemaal nu ik van jou een tijdje geleden een leuke Elka cadeau (alweer!) kreeg. Bovendien zal is de collectie Elka’s die jij in de afgelopen tijd verzameld hebt heel geschikt zijn om een verhaal te illustreren over L. Kiek, zoals de eigenaar heette.
Het komt… op zijn tijd.

Ik weet het niet Dennis. Wel een mooi ding trouwens met die gele wijzerplaat. Ik ben sowieso niet erg thuis in Duikerts en heb er van Indus ook niet eerder een gezien. Het kenmerkend lettertype dat Indus altijd op de wijzerplaat gebruikte, zie ik hier ook niet terug. Maar het kan een late productie zijn onder een ander management. Is het een mechanisch horloge of quartz?
Over de periode waarin Indus waarschijnlijk opgehouden is te bestaan weet ik niets. Hwet is heel goed mogelijk dat Indus in de afgelopen zeg eens 50 jaar meerdere malen van eigenaar is veranderd, net zoals dat bij Prisma is gebeurd. Maar ook dat is weer een heel ander verhaal om te vertellen.

Met betrekking tot de geschiedenis van Indus kwam ik nog een aardige zij het als reclame uiting wat oubollige slogan tegen:

INDUS IS IN - DUS INDUS!

grimacing

2 likes