Indus horlogemerk

Hi, ik ben Bernardus51 en opzoek naar informatie over het horlogemerk Indus. Het gaat over een dameshorloge van dit merk. Daarvan wil ik graag weten of er o.a. veel van verkocht zijn. Heeft iemand een informatiebron waar ik veel meer gegevens kan opvragen over dit horloge. Bij voorbaat dank.

N.V. Industrieele en Handels Mij. voor Gouden en Zilveren Werken v/h Eduard Goudsmit.
Kijk even hier, http://www.mikrolisk.de/show.php?site=280#sucheMarker. Mikrolisk is een geweldige bron voor horlogemerken.
Er zijn meerdere verwijzingen, maar als het gaat om een horloge dat waarschijnlijk hier in Nederland verkocht is gaat het denk ik om het bovenstaande bedrijf.
Ik weet niet of het nog bestaat. Indus was een populair merk in de jaren 60/70, vóór de quartz invasie. Ik weet niet of ze daarna ook nog quartz horloges (lieten) maken. De opwinders bevatten meestal een Zwitsers basis uurwerk, meestal wel 15 steens of zo.

Of google anders even :wink:

Ja Indus heeft ook quartz LCD-horloges gemaakt met een ESA-uurwerk. Mijn vader heeft er een gehad. Idd jaren 70.

Ik heb nog een Indus liggen.
Mijn oma overleed eind jaren en ieder kleinkind kreeg F 100,-.
Mijn vader en moeder legden er een tientje bij en kochten de Indus voor mij, met inscriptie van oma’s sterfdag, een automaat met blauwe wijzerplaat.
Was toen reuze trots op mijn klokje.

Volgens mij loopt-ie niet echt meer.

Zou je een horloge met zo’n herinnering weg doen?

Mijn vrouw heeft ook nog een Indus met gouden kast en quartz uurwerk van begin jaren 80, draag ze nooit meer.

Ha grappig, hier ook een exemplaar, gouden kast, handopwinder, zilveren plaat met sierlijke arabische cijfers en mooi geblauwde brequet wijzers.
Laten schoonmaken, nieuw glaasje erop, en mooi zwart lederen band erom loopt als een tierelier, draag hem zelfs zo nu en dan.
Groet Leen.

Dank je wel voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag…:blush:

Hallo Bernardus51,

Ik ben de trotse bezitter van een gouden Indus de luxe incabloc, 43 jaar oud
hand opwinder nooit open geweest en loopt nog perfect.
Wees zuinig op die je hebt !

Explore jeedewee46

Gr, jeedewee

De reclameslogan was destijds: Indus is in - dus Indus!

1 like

Indus De Luxe automaat – ca. 1950 - Adolphe Schild kaliber 1361 N – 32.2 mm excl. kroon

1 like


Deze Indus automaat is van een jaartje of 20 later als jouw mooie voorbeeld @Onrust.
Ca. 1970. Stalen kast. 35mm excl. kroon x 38mm over de lugs. Met een kaliber ETA 2772 aan boord.
Na nog eens ruim 50 jaar loopt het ding nog steeds als een kievit!

De ETA 2772 was een populair werkpaardje. Van de 27xx familie zijn er vanaf 1969 zo’n 25 miljoen (25.000.000 !) exemplaren in diverse varianten gemaakt. Rond 1982 werd de productie van dit mooie uurwerk gestaakt.

1 like

Ook een hele mooie vind ik met die C-shaped kast en stijlvolle opgelegde indexen @Lexaf !

En zo wordt het HF-archief over het merk Indus ook weer wat rijker gestoffeerd…

1 like

Ja, leuk! Ik had ook nog een oude advertentie.

1 like

Ik heb ook een horloge met het opschrift Indus, maar met een ander, strakker lettertype.
Ik kan helaas nog geen afbeeldingen of linkjes plaatsen om te laten zien wat ik bedoel.
Zou dat strakkere lettertype wellicht te maken hebben met dat het een quartz horloge is en men daarvoor een ander lettertype gebruikte? Of betekent ander lettertype ook andere fabrikant?
Wanneer ik afbeeldingen kan plaatsen zal ik een foto posten.
Alvast bedankt voor de reacties.

Mijn vrouw heeft een gouden dames Indus horloge uit beginjaren tachtig. Volgens mij staat er ook elite op.
Werd veel reclame voor dit merk gemaakt bij radio Veronica 192 jaren zestig.

Het eerste horloge van mijn vader.
Aan de kast te zien is het veel gedragen. Kroontje is glad afgesleten waardoor het zich moeizaam laat opwinden.
Loopt overigens wel nog.