Iets of iemand lijkt me danig te zitten pesten of ik heb ongelooflijke pech, maar vandaag zou ik even 2 batterijtjes laten inzetten bij Paul van Zeeland, maar het ging niet door, want beide horloges waren defect. Nu gaat het in de 1e instantie om een jaren oude doublé Lorus met rekband, staat wel leuk bij een kostuum, vind ik, maar ik kreeg door, een nieuw uurwerkje kost zo’n € 35,00. Laat maar zitten, vind ik het niet mooi genoeg meer voor… Het 2e horloge,is een Casio Sheen, nog in bijna nieuwstaat, die ik een half jaartje geleden als NIEUW op eBay had gekocht, het labeltje zat er nog aan maar blijkbaar was het niet de koper z’n smaak. Dat het een totaal ongedragen horloge was, was goed te zien, geen spoor van krasjes of vuil en het ‘patina’ van nieuw zat er nog duidelijk aan. Bij Van Zeeland probeerden ze nog een soort ‘jumpstart’ te geven, maar ook daar wilden beide horloges niet op reageren (de Lorus liet de wijzer even een klikje voor en achteruit doen bij een nieuwe batterij). Nou vind ik het dus voor die Sheen het ergste, het dameshorloge had ik speciaal voor mijn vrouw gekocht en is verder ‘wonderschoon’ Iemand enig idee, wat nou de oorzaak van zoiets kan zijn, maar ergo, hoe krijg ik die Sheen weer aan de praat? (voor weinig, ben baan en uitkering kwijt, dus zit voorlopig ‘knijp’)
Lang stilgelegen? Kan zijn dat de olie dik is geworden. Je nieuwe casio kan bijvoorbeeld een hele tijd onder de spotlampen van een juwelier hebben gelegen.
Ik heb een quartz wel eens aan de gang gekregen door het uurwerkje te “helpen” met een plastic prikkertje, tandwieltjes een duwtje gegeven. Maar dat was een horloge in de categorie “hij is toch al stuk”.
Moeilijk te zeggen, als die bij een particulier van eBay vandaan komt. Toen we 'm kregen, werkte hij prima en liep netjes gelijk. Mijn vrouw heeft 'm alleen aan bij speciale gelegenheden, als cadeau zijnde…
Tja, als ie nog liep…
Ik zou er zelf eens een batterijtje in doen. Ik heb eens voor een prikje een Seiko 7t34 overgenomen, de vorige eigenaar had er een andere batterij in laten zetten. Deed het niet. Dus de juwelier zei, horloge is stuk. Bleek dat de juwelier een lege batterij in het horloge had gedaan. Ja dan doet ie het inderdaad niet.
Dus zelf batterij er in doen, kijken of het batterijtje op de juiste manier er in zit, kijken of je beweging van een tandwieltje ziet. Als ie op en neer gaat weet je in ieder geval dat ie stroom krijgt, soms is een zetje in de juiste richting al voldoende.
Tja, dan maar eens op zoek naar ‘tooltjes’ om zo’n ding open te maken:S
dit komt vaker voor
proberen
- andere batterij (let ook op verschil tussen SW en die andere knoopcellen qua dikte)
- manipuleren wat martijnv al zei
- checken of er geen fysieke obstructie is. Bv de spacer ring kan nog wel eens hinderen
Bij de oude Lorus kan ik me er nog wat bij voorstellen, bij die nieuwe, nooit geopende Casio Sheen dus niet! Is er iemand die mij er mee kan helpen?
Zijn het horloge’s met een schroefdeksel?
De Lorus niet, de Casio wel.
Je zou een basic gereedschapset kunnen kopen, of naar de horlogemaker gaan. Of de horloge’s het waard zijn, is een afweging die je zelf moet maken.