Info en waarde zakhorloge

Als ik mijn moeder mag geloven behoorde dit horloge toe aan haar grootmoeder (voor 1900, al ben ik daar dus niet zeker van). Ik heb al een en ander hierover opgezocht maar het is erg moeilijk omdat er onder andere bijna geen stempels in staan. Enkel op de ‘ring’ bovenaan en die zijn niet duidelijk meer.
Eigenlijk wil ze het verkopen voor oud goud maar ik wil er eerst meer over weten, puur uit interesse.
Belangrijk detail : Het werkt niet meer en zoals je ziet is er geen wijzer meer… Er staan ook geen goudstempels in al test het wel als goud.

Er is nogal wat werk nodig om het horloge weer goed te krijgen maar ik ben persoonlijk van mening dit erfstuk het verdient. Forumlid @koen zou je hiermee kunnen helpen.

2 likes

Het ligt er maar net aan hoe je de goudtest gedaan hebt
Elk verguld item test in eerste instantie als echt goud doordat je de toplaag op een toetssteen legt.

Bij verguldingen moet je met drie strepen werken. (wel van de zelfde plek)
De eerste zal positief zijn,maar als de overige twee strepen ‘‘oplossen’’ is het plated.

Het lijkt op een J.F. Bautte & Co.En dan heb je wel wat.

Ik ben zelf goudsmid (maar absoluut geen kenner van horloges) en denk dat ik de test goed gedaan heb maar ik blijf mijn twijfels hebben; er zijn geen stempels over het gehalte te zien. De ring bovenaan - ik weet het juiste woord hier niet voor - test blijkbaar niet als goud… De voor- en achterkant zijn mooi met de hand gegraveerd, waarbij ik me dan weer afvraag of dat kan wanneer het plated zou zijn.
Als nieuweling mocht ik maar drie foto’s plaatsen maar ik heb er uiteraard meer.

Zou er dan nergens een naam vermeld moeten staan?

Ja, dat klopt. Maar hij lijkt er wel heel erg veel op.

Even wachten wat de echte kenners hiervan zeggen.

Als uit de test blijkt dat de streep niet oplost met koningswater is het goud,daar hoef je dan niet aan te twijfelen.

Wat bedoel je met de ring bovenaan?
Het ringetje waar draagketting aan vast kan of de ring rond het glas aan de voorzijde (lunette)?

Inderdaad, ik ben JF Bautte even gaan googelen en er zijn wel gelijkenissen. Misschien is het gewoon en goede kopie :slight_smile:

Het ringetje waar de ketting aan vast zat.
Hoort er eigenlijk ook geen sleutel bij te zijn? En het ziet ernaar uit dat er maar één wijzer afgebroken is.

Klopt, en de minutenwijzer is helemaal verdwenen.

Ik voeg nog enkele foto’s toe van de gravures. Heeft hier iemand enig idee wat het kost om zoiets te laten herstellen? En heeft dat zin als er geen sleutel meer bij is…? Laatste kan misschien nog gevonden worden.

Een andere sleutel kan men makkelijk vinden; wijzers en glas vervangen kan ook. Maar het probleem is als de beweging niet meer loopt. Cylinder herstellen is niet zo vaak gedaan.

Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen maar bedankt iedereen voor de reacties!
Gerhild

1 like