Info gevraagd Jaeger leCoultre

Wie kan mij verder van informatie voorzien over deze gouden Jeager leCoultre?

2 likes

Dat kan @vinwat wel, die houdt het kort en krachtig.

Zo te zien een gouden handopwinder, waarvan de dial aan de zijkanten is beschadigd.

3 likes

Kort en krachtig is meer dan goed :+1:t2:

Vinwat is niet kort en krachtig maar wel erg volledig en altijd juist. Om even je verwachtingen goed te zetten. 1 van de experts van HF op het gebied van JLC.

Wat het horloge betreft, wat een pracht. Geen idee of het origineel is overigens.

1 like

Lijkt wel op mijn exemplaar
grafik

grafik

2 likes

Het horloge lijkt op een JLC Carré Mechanique.

  • 18kt geelgoud
  • Leeftijd: 60s schat ik
  • Uurwerk: Jaeger Lecoultre kaliber K818?
3 likes

Ja

1 like

Oh?

1 like

Shit, heb ik me weer vergist?

1 like

Dit horloge is vermoedelijk rond 1965 gemaakt. Het serienummer op het uurwerk zal de productiedatum wellicht beter aan kunnen geven.
Vermoedelijk, maar vrijwel zeker, zit er een K818 kaliber in. K staat voor KIF, het unieke Inca block systeem wat door JLC doorgaans wordt gebruikt.
Deze kalibers werden vaak toegepast in JLC horloges met vierkante en/of rechthoekige kastvorm.
Is deze uitleg kort genoeg, of moet ik er nog meer tekst bij frommelen.
dixi

10 likes

Want jij beoordeelt een merk op iets wat ze 56 jaar geleden hebben gemaakt?

3 likes

Inderdaad gezwets om een merk hierop te beoordelen.

:joy:

Tja, wat zal ik daarop nu eens zeggen.
Deze schroefjes zijn nu juist het ultieme middel om de achter deksel goed en strak op de kast te fixeren en er voor te zorgen dat de deksel de kast volledig en strak sluit. Tussen de kast en deksel ligt dan ook een flinterdunne pakking die tevens zorgt dat er geen vocht wordt doorgelaten. Juist door het met schroeven vast te zetten is het mogelijk om de deksel strakker op de kast te fixeren zonder enige beschadigingen aan te brengen aan de kast.

Een klikdeksel zal in de loop van de tijd, mede door het meer male openmaken door o.a. een horlogemaker om een service beurt te geven, slechter sluiten, althans zodanig sluiten dat er zeker vocht doorheen kan komen, immers door het openklikken en dicht drukken zal de rand een fractie vervormen en resp. beschadigen, overigens niet alleen de rand maar ook vaak vervormt de deksel een fractie, daarbij komt ook nog dat door het vaak ondeskundig gebruik van openmaken de zijkant van het horloge veelvuldig wordt beschadigd, wat vaak ook goed is te zien.
Conclusie, een geschroefde deksel en/of een deksel die met schroefjes wordt gefixeerd is nog steeds het beste middel om de kast goed te sluiten.

Wel @Renatus, als je vind dat het gammele schroefjes zijn en tevens de kwaliteit van JLC ondermaats vindt, dan heb ik mijn bedenkingen over jouw technische kennis resp. kwaliteiten.

JLC horloges behoren tot de top in de horloge branche en verdienen dan ook te worden gedragen door personen die een top product juist vanwege de kwaliteit en hoogstaand technische kennis weten te waarderen.
Kennelijk behoor jij daar niet bij.
dixi.

4 likes

Wel als je daar ‘de kwaliteit van JLC’ op beoordeelt vind ik.

Ik zou hooguit zeggen dat ik de schroeven niet bij de kwaliteit van JLC vind passen.

2 likes

Dan zijn er kennelijk door ondeskundige knutselaars andere en resp. verschillende schroefjes ingedraaid.
JLC zal dat nooit hebben gedaan.

1 like