Info gevraagd over brunott zakhorloge

Hallo allemaal!

Nieuw hier en met een vraag:

Onlangs een zakhorloge gekocht en ik vroeg me af of iemand hier meer over kan vertellen!?

Brunott Mercedes
nummer in de achterkant: 120-454
Cal. 592


Graag zou ik willen uitvinden wanneer deze gemaakt is, door wie en wat de originele verkoopprijs is geweest.

Alvast bedankt voor de info!

mvg Siegfried

het uurwerk is een makkie (tenminste voor een Cortebert verzamelaar :smiley: ): da’s een 19 lijns Cortébert caliber 592, bouwjaar iets van 1920-1930.
Merknaam Brunott zegt me helaas helemaal niks.

Groet,
Paul

Kijk aan, leuke info!
Had niet gedacht dat het klokje zo oud zou zijn.

Vond een juwelier in Rotterdam die Brunott heet en van origine (1900) horlogemaker is, alleen konden de dame aan de telefoon mij zo niks vertellen over het klokje…

Meer info welkom!

Het zou zomaar kunnen dat jouw horloge in opdracht van die horlogemaker is geproduceerd. Dat gebeurde indertijd vaker, denk maar aan bv. Elka (Kiek in Amsterdam), J.W.Benson in de UK,Turler, etc.

mvg, Frans

grappig, ik heb even een oud “jaarboekje voor juweliers en horlogers” erbij gepakt, en zie dat inderdaad Brünott in Rotterdam de merknaam Mercedes vertegenwoordigde, mogelijkheid 1 is dus dat ze zelf horloges samenstelden onder de merknaam Mercedes, maar dat kan ik zo niet nagaan.

De optie die Frans aangeeft is ook goed mogelijk; het horloge is dan op zijn goed Nederlands een “private label” horloge;
Mogelijkheid 2: Brünott liet bij een fabrikant (wellicht bij Cortebert, wiens vertegenwoordiging ook in Rotterdam gevestigd was) horloges maken met op de wijzerplaat gedrukt hun merknaam Mercedes plus hun eigen naam Brünott;
Mogelijkheid 3: ze lieten bij een horlogefabrikant “Mercedes” (mij zo niet bekend) horloges samenstellen met de naam Brünott op de wijzerplaat erbij gedrukt.

Het bouwjaar is trouwens gewoon een pure gok van mij hoor, het kaliber 592 is zeker nog tot in de 40-er jaren gemaakt, want er bestaan ook versies met incabloc van (het is overigens een 18-lijns uurwerk, en geen 19 zoals ik uit mijn hoofd had geschreven!
Bijgaand een scan van dit uurwerk in onderdelen:

Groet,
Paul

Ik ga voor Frans optie en jouw mogelijkheid 2 omdat Mercedes geen Zwitsers (Pritchard) of Duits (Lexicon) merk was en ook geen merknaam van Cortebert (Pritchard). Brunott heeft trouwens ook zakhorloges met alleen de eigen naam verkocht.

Dat kleine wijzertje aan de achterkant zal zijn om de snelheid te regelen?
Hoeveel marge kun je daarmee opvangen?
En wat is beter, helemaal opwinden of minder?

Die is idd om je uurwerk mee af te regelen. Ik draai bij oude horloges nooit de veer helemaal strak op. Ben veel te bang dat ik wat breek.

Beste 480 en Haakie,

Je kunt de veer van een horloge eigenlijk nooit te strak opwinden en dat geldt ook voor klokken: moderne horlogeveren zijn, mits zorgvuldig geplaatst en behandeld, praktisch onbreekbaar. Voor oudere horloges die nog geblauwde, textuurstalen veren bezitten is het zelfs beter de veer helemaal op te draaien (niet forceren, natuurlijk)!

Vriendelijke groet,
Robbert