Lees al een tijdje mee op het forum uit interesse, maar eindelijk heb ik ook iets noemenswaardigs te melden. Althans, dat denk ik…
Onlangs heb ik een zakhorloge gekregen, wat al een behoorlijke tijd in de familie zit. Zelf schat ik dat het horloge uit de jaren '30 stamt.
Aan de binnenkant van de kast staat een inscriptie, waaruit blijkt dat de kast afkomstig is van de Dennison Watch Case Co. Erboven staat “STAR” hetgeen zeer waarschijnlijk een modelaanduiding is. De paar foto’s van vergelijkbare horloges laten een teken zien “A.L.D.”, dat zit hier niet in. Ook zie ik geen andere tekens of logo’s. Wel staat in de kast een garantieverklaring (10 jaar garantie op slijtage), hetgeen overeen zou komen met het STAR-model.
Het binnenwerk meen ik ooit eens eerder te hebben gezien (vanwege de drie “vingers”). Op de tandwielen van het opwindmechanisme staat “Rolex Lever”. De persoonlijke inscriptie heb ik onleesbaar gemaakt.
Op internet vind ik weinig informatie over dit specifieke zakhorloge, of over de Dennison Watch Case Co, buiten het feit dat het gelieerd is aan Waltham.
Echt Amerikaans doet dit horloge niet aan, zeker het 15 steens uurwerk niet dat mijns inziens van Zwitserse oorsprong is. De kast is zo goed als zeker in Groot-Brittannië gemaakt en wel in Birmingham, alwaar in 1874 ‘The Dennison Watch Case Company’ werd opgericht door de Amerikaan A.L. Dennison. Op het internet is het een en ander te vinden over deze voor de Amerikaanse horloge-industrie niet onbelangrijke Aaron Lufkin Dennison
. Nog even afgezien van zijn drukke activiteiten voordat het tot de oprichting van genoemde onderneming kwam, komt daar ook zijn relatie met Waltham en nog heel veel andere bedrijven aan het licht. ‘Star’ is het ALD-handelsmerk dat gebruikt werd voor doublé-kasten met een garantie van 10 jaar; een merkteken ‘A.L.D.’ hoeft overigens niet in de kast te staan.
Wel een fraai horloge overigens; zo te zien in goede staat en volgens mij niet bepaald gangbaar. Echt iets voor de verzamelaars van zakhorloges onder de forumleden!
De Rolex zakhorloges die ik gezien heb waren allemaal voorzien van uurwerken die ze bij andere firma’s hadden ingekocht zoals Moeris, Unitas, revue Thommen enz.
Dit zakhorloge is zo te zien voorzien van een Revue Thommen. kal 33-11