Info gevraagd over dit zakhorloge>>

Hallo lui,
mijn buurman kwam met afgebeeld zakhorloge bij mij aanbellen wetende dat ik regelmatig
op horlogefora zit.
Dit klokje is familiebezit en men wil hier graag een waarde van weten.
Is er een “Horloge-geleerde” onder ons on die hier een prijskaartje aan durft te hangen?

Het merk is een “Remantoir” serienr. 7297 en het is 14K goud.

Alle info is welkom.

Het is Remontoire , dat is geen merk, maar een type zakvesthorloge.
Een Remontoire kun je opwinden zonder sleutel , nl. via de kroon.
dat klinkt nu heel vanzelfsprekend , maar tot Patek Philippe in 1870 begon met dit toen revolutionaire opwindsysteem, werden alle zakvest horloges opgewonden met een sleuteltje, en vaak ook nog een tweede sleuteltje om de wijzers te verzetten.

Het is zo te zien een dames zakvesthorloge, maar zonder verdere info kan ik weinig over de waarde zeggen.
foto van het uurwerk , afmeting horloge, stempels in de kast, horlogeketting ook van goud, doet ie het of doet ie 't niet ?
zijn zo maar een paar vragen die bij me opkomen.

groet,
André

Bedankt voor je reactie, de buren hebben het klokje nog eens opgemeten en er een liniaal langs gelegd.
Echter durfden we niet om de deksel van het uurwerk open te maken, bang om iets te beschadigen.
Het klokje loopt echter wel. En de ketting is origineel en van goud, tevens hangt er een gouden medaillon aan die open kan en waar nog foto’s in kunnen. Het gaat hier om een herenzakhorloge.
Bij deze nog wat aanvullende foto’s van de buren.

Die ketting met medaillon is wel wat waard, en los vrij makkelijk te verkopen op eBay bijv.
waarde hangt mede af van 't gewicht en karaat gehalte.

Het horloge zelf is niet zo veel waard, de aanduiding van 8 rubies geeft aan dat er maar 8 lagersteentjes in het uurwerk zitten, zo’n beetje het minimum voor dit soort calibers, en dat er verder geen merk op staat is ook geen pré

De waarde word dan ook bepaald door het pure gewicht aan goud wat er in de kast is verwerkt.

Dit soort horloges werden in het verleden, en nog steeds anno 2007 omgesmolten voor de goudwaarde :frowning:
die momenteel trouwens wel hoog is met $ 600,- per troy ounce of zo’n 15 euro per gram :slight_smile:

Klokje zelf is hooguit 200 euro waard, de ketting is afhankelijk van het gewicht.