Info gevraagd over Seiko Astron GPS Solar World Time SSE093J1

Me gewoon tegen spreken hoor, ik weet natuurlijk ook niet alles :wink: Maar je hebt helemaal gelijk hoor, elke dag tracht het horloge de tijd te synchroniseren mbv GPS en stelt de tijd automatisch bij. Maar niet de tijdzone (zover ik weet). Dat moet je even handmatig doen. Wie weet wil je wel helemaal niet de plaatselijke tijd ingesteld hebben, Astron-baasje is in control :sunglasses: Verwarring tussen begrip tijdsynchronisatie en instelling tijdszone via GPS.
Dagelijkse sync mbv GPS lukt trouwens lang niet altijd, te checken met een korte druk op de juiste knop (wijzer draait naar Y of N). Geen probleem als het niet lukt, probeert het elke dag opnieuw en lukt vast nog wel eens. Blijft intern quartz dus loopt mooi op tijd.
Oja en zelfs de schrikkelseconde die we zo nu en dan hebben pakt ie mee! Blijft dan een seconde langer op op “12” staan. Bizar mooie techniek :heart_eyes:

Zit fligh mode op, mobiele toestellen met GPS-tracking moeten uit in het vliegtuig :wink:
Laat je hem toch aan? Geen idee… volgende keer eens proberen tijdszone te syncen vanuit het vliegtuig :joy:

Als je van tijdzone veranderd of winter en zomertijd moet je zelf handmatig de knoppen in duwen eerst linksboven daarna rechtsonder vasthouden uiteraard moet wel de dst aanstaan.

Ik heb hem nog nooit uitgezet in een vliegtuig meestal denk ik daar niet aan:hushed:

Winter- en zomertijd (DST) inderdaad zelf instellen, kennen ze niet in elk land binnen tijdszones, in sommige landen/werelddelen zelfs in z’n geheel niet. Of gaat op een andere datum in (bijv VS <-> Europa)

Bij de Astron chrono’s kroon uittrekken en 5s knop linksboven vasthouden. Horloge draaide dit weekend dan een uurtje terug

Ik ook niet, maar ook nog nooit eraan gedacht handmatig de locatie in het vliegtuig te bepalen, volgende keer eens proberen, maar denk geen contact met satelliet, mag zich niets tussen satellieten en horloge bevinden (net zoals bij schotelantennes). Zit nog dak vh vliegtuig tussen :wink:

Kost die SSE093?

List €1800, op Chrono24 staat er 1 voor €1408.
https://www.chrono24.nl/seiko/herrenuhr-astron-gps-solar-sse093j1--id5025466.htm

Ow wow… thanks!

Misschien toch eens een keer overwegen… maar eens mijn collectie uitdunnen. Maar eerst mijn huis verbouwen.
Prioriteiten…

Heb sinds gisteren een astron en heb een vraag over DST setting.
Deze staat nu aan , als ik nu naar Griekenland ga moet deze dan uit of daar gewoon tijdzone zoeken ?

1 like

Daar gewoon de tijd synchroniseren als je de Griekse tijd op je horloge wilt zien. Ben er niet zeker van of Griekenland DST kent dus na synchroniseren even checken of er nog een uur verschil in zit. Indien zo: Te verhelpen door de DST-setting te verzetten.

Sommige Astrons hebben een dual-time instelling, dan kun je ook nog de Nederlandse tijd in het onderste subklokje behouden.

Succes!

2 likes

Dankjewel, ik heb idd de dual time.
We gaan het zien als ik synchroniseer of met dst aan er een verschil in zit.
Volgens mij heeft griekenland geen zomertijd.

Zeker wel, Griekenland heeft wel zomertijd is altijd een uur verschil met Nederland.

1 like

Hoi hoi
Update.
Had hem op zomertijd gezet en inderdaad in Griekenland ging hij naar de goede tijd.