Info gevraagd over zakhorloge

Door een ander topic hier getriggered en onder t mom van niet geschoten…

Heb al bijna 10 jaar een zakhorloge in mijn bezit wat ik van mijn opa heb geërfd. Samen met een oude bandrecorder vormt het een mooie herinnering. Echter … ik weet er helemaal niets van. En aangezien ik er jammer genoeg ook geen sleuteltje bij heb weet ik ook niet of hij überhaupt nog werkt.
Mijn vraag hier is dan ook, wie kan me helpen aan info over het klokje en wie heeft er miss een sleuteltje voor.





3 likes

Je moet wel weten welke maat sleutel het moet zijn; maar je kunt voor een paar euro ook een compleet setje kopen; weet je zeker dat er een passende tussen zit:

2 likes

Het schijnt een cylinder gang te zijn.
Om zeker te zijn moet je de tweede deksel openen, zoals voor de eerste doen.
De kast is zilver met een dunne goud laag erop, dat heet “vermeil”.
Waarde is onbetaalbaar als erfstuk maar anders alleen maar de waarde van zilver gewicht.
Proficiat !
BD

1 like

Leuk gefotografeerd op die vintage Akai recorder. Had er vroeger ook eens zo een (de recorder, niet het horloge).
Jammer van de beschadigde wijzerplaat. Je moet 'm wel erg graag ook echt willen gebruiken als je dit horloge zou willen laten restaureren. De kosten gaan dan denk ik ver boven de (alleen het gewicht aan zilver) waarde uit.
Maar verder is het natuurlijk een prachtig erfstukje. Dus gewoon lekker houden zo en koesteren en er naar kijken.
Enjoy!

Restaureren is niet de bedoeling. Ik laat m lekker zo tie is maar zou t leuk vinden als tie liep.
Ik ga eerst eens zo’n setje sleutels bestellen.

Sleutel zonder service beurt zou ik niet doen : laten lopen met droge olie kan vlug versleten of iets breken.
:wink: