Info gezocht: gouden zakhorloge uit 1929

Deze week bij het opruimen van de zolder dit gouden zakhorloge ‘herontdekt’. Het is van mijn overgrootvader geweest, een militair (en dat is ook meteen alles wat ik over hem weet). Hij heeft het horloge aan zijn zoon geschonken, die weer aan mijn vader en nu heb ik hem dus al enige tijd in bezit. (Nee, dat ging niet in z’n werk zoals in Pulp Fiction :D)
Wonderlijk genoeg loopt hij als een trein, na vele decennia (waarschijnlijk een halve eeuw) te hebben stilgestaan.

Kunnen de kenners hier misschien wat meer vertellen over het ding? Er staat wel een merkje op maar dat zegt mij niks. Het is geen bijzonder horloge vermoed ik (gewoon een geschenk voor 25 jaar trouwe dienst), maar ik zou het uiteraard wel leuk vinden om er wat meer over te weten.

(De naam even geblurred in Paintshop.) Het ‘naamplaatje’ is waarschijnlijk geen 14k zoals de rest van het horloge; ik kreeg het niet schoon/glimmend met een enkele poetsbeweging.

Poeh…ik kan het logo niet goed duiden, maar ik denk ook niet dat het horloge op zich erg waardevol is in de zin van het merk.

Maarrrrrrrr…historisch gezien is het wel een bijzonder stuk, de inscriptie is geschiedkundig interessant. Degene voor wie het horloge bedoeld was (en waarvan nu de naam is geblurred) was kennelijk Ridder in de Militaire Willems Orde (ook wel afgekort als R.M.W.O). Een prestigieuze onderscheiding waarvan voor degene die hem ontving een handgeschreven verslag van de reden van toekenning bewaard wordt bij het Kapittel der militaire willemsorde (http://www.lintjes.nl/militaire_willemsorde/index.html).

De inscriptie 'fonds ridderdagen’heeft betrekking op een fonds opgericht door Jhr. Karel van Lennep.

citaat: “De Vereniging Fonds Ridderdagen was in 1920(…)door Jhr. Karel van Lennep opgericht om uit particuliere middelen de door de regering verwaarloosde ridderdagen van de Ridders in de Militaire Willems-Orde te kunnen organiseren. Uit deze vereniging kwam in 1922 de Koninklijke Bond van ridders in de Militaire Willems-Orde beneden de rang van officier voort.”

Waarschijnlijk betreft het hier een horloge dat geschonken is aan een ridder ter gelegenheid van een jubileum (25 jaar in bezit van de orde?).

Al met al lijkt het een horloge met een echte geschiedenis, zeer veel historische waarde, en wellicht van waarde voor iemand die militaire curiosa verzameld maar niet vanuit merkwaarde van het horloge zelf.

Intrigerende inscriptie…ik kan niet anders zeggen :slight_smile:

Over de inscriptie kan ik je weinig vertellen, gelukkig wist Dorian hier veel van. (tu)
Het merkje op de wijzerplaat is vermoedelijk van het merk Alpina.
De meeste Alpina zakhorloges vind je met de naam volledig geschreven op de wijzerplaat en uurwerk.
Sommige alleen het merkje, hier een gepikte foro van een Alpina uurwerk met het merkje.

Als het binnendeksel niet van goud is staat er meestal aan de binnenkant " metal" Dit zie je ook vaak bij zilveren zakhorloges.
Groeten, Chris.

Absoluut een Alpina,ik heb er een met hetzelfde merkje :wink:

Dank, heren!