Info gezocht over Junghans polshorloge

Hallo mensen,

ik ben nieuw hier. Ik ben zeer gelukkig met mijn onlangs gekochte Junghans polshorloge. Hij werkt perfect en ik wil hem dan ook niet verkopen.

Ik ben uiteraard wel geintereseerd in de geschiedenis achter mijn nieuwe speeltje …

Na heel wat google werk gedaan te hebben kom ik wel horloges tegen die erop lijken, maar ik vind geen enkele met precies dezelfde wijzerplaat. Anderen hebben weer een wijzerplaat die erop lijkt maar geen secondewijzer etc.
Achterop staat in een cirkel ‘stainless steel back shockproof’ in het midden de bekende 8 hoekige ster met de J erin.

De man van wie ik hem kocht had hem in zijn collectie gekregen via een horlogemaker in Frankrijk en gaf aan dat dit horloge ergens in de veertiger jaren moet zijn gemaakt.

Ik hoop dat iemand mij meer informatie kan geven :slight_smile:

Hoy SlyNova,

Welkom op de horlogeforum webstek.
Heb onlangs ook zo’n horloge (met romeinse cijfers) op de markt gekocht.
Alle uurwerkmakers hebben voor hun uurwerken/Ebauches een eigen schild en
een nummer.
In het schild van Junghans (een ster met 8 punten) staat de eerste letter J.
Als je het woord ebauches googled vind je meerdere schilden.
Het nummer 93 of ookwel 693.81 Zoals bij peugeot 107, 204 etc. Het nummer is van het uurwerk met uurwijzer, minutenwijzer en op 6 uur een secondewijzer en 7 stenen.

Voor dit horloges vind je op meer info over heet uurwerk:
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?00&ranfft&&2uswk&Junghans_693_80
Op de foto zie je een donker roze steentje, dat is het shockproof systeem.
Ik denk een duits ultrabloc

Op deze wiki meer info over Junghaus: http://de.wikipedia.org/wiki/Junghans

Heb de tijd van je leven.

Jasper

Hij ziet er zo op het eerste gezicht in ieder geval fantastisch uit :slight_smile:

Erg mooi voorbeeld van een vroege Junghans. Ik schat zo 1946-1950. Draagt een pre-‘trilastic’ uurwerkje, maar kan je zonder foto verder geen info geven.
Veel plezier ermee!

bedankt allemaal voor de input tot nu toe :slight_smile:

@ Pieterman: super je hebt me een stuk wijzer gemaakt . Te gek.

@ Marz: ik snap precies wat je bedoelt :slight_smile: En hij loopt ook nog perfect !

@ Ernst , bedoel je een foto van het binnenwerk ?