Info gezocht! Tissot Seastar

Beste leden,

een collega van mij heeft laatst de “horlogetik” van mij overgenommen en heeft momenteel al 3 horloge’s:

• Seiko 5 nieuwegekocht
  • Tissot Seastar gekregen van zijn vader
  • Swatch automaat van mij overgenomen

Het gaat in dit geval om de Tissot Seastar, gisteren had hij het horloge bij zich en het is een jaren 70 horloge. Zijn vader had het jaren terug nieuw gekocht, altijd gedragen tot het horle het niet meer deed en uiteindelijk belandde in een laatje.

Toen we een paar maanden terug bij zijn ouders op visite waren kwam het onderwerp horloge’s ter sprake en zodoende is men op zoek gegaan naar het desbetreffende horloge. Uiteindelijk gevonden en gerepareerd en nu is hij in het bezit van mijn collega. Die nu natuurlijk zo trots is als een pauw!

Nu zijn we natuurlijk wel benieuwd naar wat meer informatie dus vandaar dit topic. Gisteren kwam ik er al achter dat het horloge de datum verzet dmv drukjes op de kroon, iets wat voor mij na 5 jaar echt helemaal nieuw was!! Gisteravond dus even gezocht op de term “Tissot push crown” en vond het volgende uurwerk:

Tissot 2481

Nu staat op de site van Ranfft dat het uurwerk dateert van '72-'80 maar verder is er weinig over te vinden.

Mijn vraag aan jullie is, zijn er meer Tissot uurwerken met een datumverzetting dmv drukken op de kroon en heeft iemand misschien een handleiding of andere nuttige of interessante informatie over dit horloge/uurwerk.

Foto kan ik helaas niet plaatsen omdat ik het horloge niet hier heb liggen. Ik zal proberen op zijn vroegst Dinsdag foto’s te maken en te plaatsen.

Bij voorbaat dank.

Ik heb ook een Seastar met dat uurwerk, ook gekregen van iemand die het ooit nieuw had gekocht. Het is uit de tijd dat Tissot en Omega sommige uurwerken en kasten deelden, en dit uurwerk is ook in bepaalde Omega’s ingebouwd. Zwak punt in mijn optiek is de lagering van de rotor. Die is niet met een kogellager (zoals bij ETA’s) of gesteend (zoals bij Rolex uit die tijd), maar zit op een harde as, en die kan na verloop van tijd slijten (was bij mij het geval).

Ik heb er ook zo eentje :

En ook gekregen trouwens !

Voor zoveel als het kan helpen nog het volgende :

De leeftijd ken ik niet precies maar die moet ongeveer kloppen met de leeftijd van het horloge van je collega .
Voor zover ik weet heeft mijn horloge geen datumverzet met een druk op de kroon zelf niet
het gebruikelijke snelverzet .

Als mijn geheugen me niet in de steek laat is de bevestiging van de rotor identiek ; met een clips
bevestigd op een uitsparing in de as en dat is eigenlijk niet heel degelijk en/of slijtvast .

Indien interesse roep je maar voor een foto van de binnenkant .

Yo , Manu .