Hi horlogeliefhebbers en -kenners, ik ben op zoek naar wat meer informatie over dit horloge. De waarde is sentimenteel en zou heel gaaf zijn wat meer duiding te hebben erover.
Ik heb hem niet open kunnen maken, maar hierbij wat info:
Oma is geboren in 1932 en heeft het horloge waarschijnlijk in de jaren 40/50 gekregen.
tekst voorop: Rival Ancre
tekst achterop: 56, 14K, 0.585 (in het driehoekje bovenin) en een getal: 131244
Ik ben vooral benieuwd:
of een jaartal te schatten is
of die 131244 zou staan voor 13 december 1944 wat ingegraveerd is door iemand, of dat dit een serienummer oid is. Dat zou interessant zijn qua verhaal, ze was toen 12 jaar namelijk.
hoe ik de kast (zelf) open zou kunnen krijgen, ik zie geen lipje/inkeping
wat de eventuele waarde destijds, en/of nu zou zijn. Hij wordt niet verkocht, maar een richting zou interessant zijn.
Op de onderstaande site kun je meer info vinden over het merk. Aangezien er alleen een naam op de plaat staat, denk ik dat het een soort plakmerk is van een juwelier.
Verder betekent “ancre” dat het een uurwerk is met Zwitserse ankergang ipv de eerdere penankers en cylindergang. Aan de hand van het caliber kan ik het nader dateren.
De kast heeft een deksel (doosje) wat je met een schilmesje open kan wippen (pas op voor de balans!!!)
Dan komt de bovenzijde met bandje los en kan je het uurwerk uit het doosje halen.
Als de kast en bandje geen 14K goud zijn, is de waarde verwaarloosbaar, maar emotioneel onbetaalbaar. Loopt het uurwerk?
Rival, met dit lettertype, is een modelnaam van Büren, maar meer waarschijnlijk is het merk Rival opgegaan in Büren. Mogelijk vanwege een patent, of omdat ze personeel en kunde hadden dat Büren goed kon gebruiken (aannames van mijn kant op basis van wat er toen in die branche gebeurde). En volgens Mikrolisk zou dat dan in 1927 gebeurd moeten zijn.
Het horloge oogt als eind jaren '30, begin '40, dus in in de overhangsfase van Art Deco naar utilitair design. Dat zou de datum kunnen bevestigen. De gouden cijferindexen lijken mij zeer waarschijnlijk Radiumverf. Dus oppassen. Eerst meten voordat je hem klakkeloos openmaakt. De kroon lijkt scheef te zitten. Of het uurwerk ligt los in de kast.
Omdat dit een erfstuk betreft, lijkt mij de juiste aanpak om ermee naar een handige HF Horlogemaker te gaan die hier meer ervaring mee heeft.
Anders dan een tank voor mannen, die Rival / Büren ook maakte, is een dameshorloge doorgaans niets waard, maar omdat deze 14kt Goud lijkt te zijn zou ik het niet meteen bij het oud ijzer gooien als er geen emotionele waarde aan had gezeten…
Mij niet. Ook geen lume in de wijzers dus denk gewoon goudverf. Radium zit er vaak in dikke kwakken op dus als je hier geen verhoging ziet zit t er wrs niet. je kan t altijd even nameten.
Kast is denk ik 14k te lezen en aan t casebackje te zien. Zit weinig goud in dus rijk zal je niet worden.