Info nodig over deze Omega Seamaster

Hallo iedereen,

Mijn vader heeft zo’n 25 jaar geleden een horloge geërfd van zijn stiefvader. Dit bleek een Omega Seamaster te zijn. Dit hebben wij enkele jaren geleden laten checken door een juwelier op echtheid en hij is zelfs naar Omega in Zwitserland geweest om dat te bevestigen en de kosten te laten berekenen voor het restaureren van het horloge, omdat er twee flinke krassen op het scherm zitten en er oxidatie op de wijzerplaat zit. Dit koste echter toen (2 jaar geleden) zo’n €600,- wat mijn vader er toen niet voor over had. Het horloge is een beetje in de vergetelheid geraakt en heeft twee jaar bij die juwelier blijven liggen tot ik vandaag ineens er aan dacht, gezien we bij die juwelier binnen stonden! Dus heb ik hem mee genomen naar huis en mijn vader heeft gezegd dat ik hem mag hebben.

Ik vind het een prachtig horloge en ik ben erg benieuwd naar de oorsprong. Dus eventueel het jaartal, of een schatting en eventueel nadere info over het Seamaster model. Wat ons is verteld is dat hij nog de originele band heeft en blijkbaar tussen de €2000,- en €3000,- waard is, wat me vrij onwaarschijnlijk lijkt. Tevens gaat het mij niet perse om de waarde gezien ik hem niet wil verkopen, maar zeker wel wil laten restaureren!! Ik vind het een prachtig klokje.

Krijg nu geen foto’s in het forum gek genoeg, kan iemand me daarbij helpen?

Dat vind je hier

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

Ik ben benieuwd naar de foto’s

Welkom op dit forum. Ben ook benieuwd naar de foto’s!

Voor opknappen van horloges (en speciaal Omega) moet je bij Ferrie Schweitzer zijn:

http://www.vintagehorloges.nl/index.html

Maar Wesseling & Vreeker kunnen er ook wat van:

http://www.uurwerkreparatie.nl/

Hier komen de afbeeldingen (hoop ik)



Het logo op de vouwsluiting zegt mij niets. Nog nooit gezien op iets wat een originele Omegaband zou moeten zijn.

Ferrie Schweitzer (hier al geneoemd) is De man voor de restauratie van oude Omega horloges. Je kunt hem eerst om een prijsopgave vragen.
Het zou overigens ook heel erg verbazen als de door jou genoemde bedragen zouden blijken te kloppen. Kijk maar eens op internet voor de prijzen van oudere Omega’s of vraag Ferrie om een schatting.

succes! Hans

Er zijn er nogal wat gemaakt met dit design.
Definitief kan ik het alleen zeggen aan de hand van het modelnummer aan de binnenkant van de bodem.
Wel vind ik m lijken op dit horloge http://62.73.172.171/eMuseumPlus?service=direct/1/ResultDetailView/result.t1.collection_detail.$TspImage.link&sp=11&sp=Scollection&sp=SfieldValue&sp=0&sp=X&sp=3&sp=SdetailView&sp=8&sp=X&sp=X&sp=X&sp=F

Dat is een model uit 1960 met een uurwerk van het kaliber 600

Wat ik wel met absolute zekerheid kan zeggen is dat de band niet origineel is.
Verder zijn het glas en de wijzerplaat aan vervanging toe. En waarschijnlijk kan het uurwerk ook wel een sopje gebruiken (als het dat niet al ongewild gehad heeft)

Mocht je meer willen weten moet je het horloge open (laten) maken en de nummers doorgeven en nog meer foto’s plaatsen.

Nog mbt reparatie: als het een kaliber 600 is vraagt Omega volgens hun lijst daarvoor 560.-- Zwitserse Francs (ca. 460 Euro) Dan is ie als nieuw en je krijgt in een zakje ook nog de vervangen onderdelen meegeleverd.
F.Schweitzer is idd een zeer goed adres als je het in Nederland wil laten doen.
Hier vind je de prijslijst http://www.omegawatches.com/customer-service/watch-repair/repair-prices
Hier vind je de indeling van de kalibergroepen http://www.omegawatches.com/fileadmin/customer_service/cs_price_list_2010.pdf

Bedankt voor de info allemaal.

Ik heb inmiddels bij Ferrie aan de bel getrokken om te kijken wat hij er van denkt. Ik durf zelf het horloge niet open te maken, omdat ik er de gereedschappen noch de kennis heb daarvan.

Ik zal kijken of ik hem bij een horlogemaker open kan laten maken en verdere info over het klokje kan krijgen. De band had ik al zo’n vermoeden over aangezien ik echt nergens Omega’s met zo’n type band zie op het internet.
Vinden jullie het tevens verstandig wanneer ik het serienummer heb en de staat van het mechanisme fotografeer ik hem naar een taxateur moet brengen?

Wat ik namelijk wil weten is wat de waarde is, gezien ze bij omega met een restauratie offerte kwamen van €600,- wil ik wel graag weten of het de moeite is. Maar ik weet ook niet of dat ze dan de band vervangen met een originele, want dat zou ik wel weer graag willen!

Oh en Maurits je link is dood…:frowning:

Als ze een nieuwe band eraan doen is dat een leren band, dat is het origineel bij dit soort horloges imho
Vreemd dat de link niet werkt, bij mij doen ze het alle drie, ook als ik bij Omega uitgelogd ben.

Wijziging:

Net getest op een andere PC en idd, tegenwoordig moet je kennelijk ingelogd zijn om de foto’s te kunnen zien.

Ferrie kan het ook taxeren. Daar hoef je niet voor naar een taxateur. Als je er in goede staat 750,- voor krijgt ben je spekkoper denk ik.

Als zo een horloge €750 opbrengt dan ben ik über spekkoper !! :slight_smile:
(Wat ik heb er een aantal van…)

Het is een stalen exemplaar zonder noemenswaardige complicaties.

600 piek om hem bij Omega op te knappen lijkt mij dan ook zonde van het geld.
Beter is het om hem mooi te laten maken bij Ferrie, ik zelf zou ook de wijzerplaat laten restaureren.
Nu is het eerst belangrijk om de staat van het binnenwerk te weten te komen. Als dat echt uitgewassen is, dan is er eigenlijk niet veel meer mee te doen.

Succes bij het mooi maken !!
Dan heb je een prachtig erfstuk waar je nog jaren mee verder kan.
Maar denk vooral niet nu de jackpot gevonden te hebben…

Bas

Als je een zakelijke benadering wilt dan zou ik zeggen, maximaal voor 200,- laten opknappen want heel veel meer ga je er niet voor krijgen. Het is een eenvoudig uurwerk, er zijn er tientallen van te koop en er is maar een hele kleine markt voor dit soort klokjes.

Maar als liefhebber zou ik dit anders benaderen (en ook anders aanpakken)… Het is namelijk supercool dat dit horloge met karakter altijd door je pa gedragen is en daarvoor zelfs door je (stief) opa… Zoiets moet je toch koesteren (tu) (tu) (tu)

Ik zou er dan ook voor kiezen om niet te veel te laten opknappen, juist om het karakter te bewaren. Je klokje kan als nieuw worden gemaakt maar ik denk dat je daar ooit spijt van gaat krijgen…Zeker als je hier vaker met ons gaat meedoen.

Mijn tip: het uurwerk een beurtje te laten geven, het glaasje een beetje laten poetsen, mooi bruin / cognac bandje er aan en op zoek naar een jaren 60 / 70 doornsluiting van Omega met opgelegd logo (waarschijnlijk kost je dat 50,- maar het is de mooiste doornsluiting ooit gemaakt)… En vooral niets (!) aan de wijzerplaat laten doen.

Vervolgens het klokje lekker eigenwijs gaan dragen; natuurlijk gaan er dan mensen in je omgeving vragen wat jij voor een oud / versleten klokje om hebt… maar jij weet precies hoe het zit en geniet nog eens extra van iets dat al twee generaties door je familie werd gedragen (tu)

Gr. Roel

Spijker op z’n kop IMO… Niets aan toe te voegen!

Succes met je mooie horloge!

Krabong je haalt de woorden uit m’n kop haha!

Ik vind het ook echt iets hebben dat ‘‘uitgeleefde’’ image.
Dat wil ik ook zoveel mogelijk bewaren. Een leren band vind ik zelf ook fijner dan een stalen. Het glas heeft alleen twee diepe krassen en is aan vervanging toe…ik zou misschien wel de wijzers laten vervangen, maar dat zal het dan wel zijn. En hij moet natuurlijk van binnen ook in orde zijn zodat hij nog lang en gelukkig om mijn pols kan zitten :wink:

Ik kijk net op http://www.amsterdamvintagewatches.com

En daar vind ik een horloge die echt heel veel op die van mij lijkt!

Zou dit de automatische versie van die van mij kunnen zijn??

De volgende beschrijving staat er onder:
Omega Seamaster
automatisch stalen polshorloge uit ca. 1958

UPDATE

Heb nog zo’n horloge gevonden!

Beschrijving:
Omega Seamaster
stalen polshorloge met handmatige opwinding uit 1959

zoals al eerder opgemerkt. Hier zijn er heeeel veel van gemaakt, dus het kan goed zijn dat je lookalikes vindt.

hans