Info over Cauny & Dogma horloge

Het is weer zover… ik heb me weer laten gaan op catawiki en heb 2 horloges gewonnen. 1 horloge van het merk Cauny en 1 van het merk Dogma, beiden voor mij nog onbekend dus ik dacht even een topic aanmaken en ook benieuwd of ik teveel betaald heb of niet… de Cauny zou net een beurt gehad hebben en is in zeer goede staat (zeggen ze…). Dogma is in goede staat met minimale gebruikssporen, werkt naar behoren maar servicehistorie onbekend.

Mijn vragen: 1 ik wil meer weten over beiden merken en ook over de horloges dus alle info is welkom. 2 wat zijn de horloges ongeveer waard? Mijn dank is groot!

Hierbij enkele fotos:

!

1 like

Ik was te voorbarig met posten excuus… de rest:

1 like

Die Dogma lijkt me prima!

1 like

Zijn allebei mooi, zeker die Dogma :heart_eyes:
Ik ken beide merken niet en heb (dus) ook geen idee van de waarde maar zie wel dat de fijnafstelling vd Dogma compleet in de + is gedraaid waaruit je de conclusie kan trekken dat een servicebeurt geen overbodige luxe is.

Iets over de Dogma (Arthur Dorsaz & Co)

1 like

Heb je ze gewonnen of gekocht?
Overigens vind ik het wel apart dat je eerst koopt en dan onderzoekt/vraagt.
Zelf doe ik het altijd precies andersom…:wink:
Over de horloges kan ik je helaas niets vertellen…

4 likes

Ja gekocht door het meeste te bieden… haha jullie weten wel hoe het werkt denk ik? En om je vraag te beantwoorden waarom ik niet eerst ging onderzoeken voordat ik ging bieden… ik was niet van plan iets te kopen en dacht alleen ik ga even kijken of iets leuks op staat terwijl ze veilingen net aan het sluiten waren. Kocht ze puur omdat ik ze mooi vond! :grin:

1 like

Super, bedankt voor de info! Zal zometeen even doorlezen en ja was inderdaad ook van plan om de dogma een servicebeurt te geven. Ik wist alleen nog niet dat je dat kon zien zo… weer iets geleerd!

Dankjewel!:grin:

1 like

Cauny prima ken ik, wist niet dat Dogma ook prima s had, beiden dus prima! oude merken , met rijke historie :wink: PRIMA dus :wink:

1 like

Cauny en Dogma kwamen uit dezelfde fabriek in La-Chaux-de-Fonds en zij maakten hoofdzakelijk horloges voor de Spaanse en Portugese markt. De meeste horloges van deze merken zijn wat forser qua formaat en meestal werd er gebruik gemaakt van roségoud vergulde kasten. In tegenstelling tot veel merken uit die tijd die weleens een grotere horlogekast maakten, gebruikten Cauny en Dogma doorgaans uurwerken die de kast opvulden i.p.v. van spacers gebruik te maken. Zo kwam het regelmatig voor dat van origine zakhorloge uurwerken werken gebruikt in deze horloges. De wijzerplaten hadden vaak mooie art deco achtige patronen.

4 likes

Dankje en zeker prima!

Wat toevallig dat ze dat gemeen hebben, klinkt goed! Dank je voor deze nuttige informatie!

1 like

Zijn beide heel mooi, veel draagplezier, :+1:

1 like

Dank je!

De Dogma lijkt een FHF 70 uurwerk te hebben.