Info over deze zakhorloges (Wilders London)

Beste leden,

Vanavond wat oude zakhorloges gevonden waar weinig van over is. Het stuk zit al erg lang in de familie en heeft al heel wat meegemaakt! Het zijn zakhorloges die al erg lang onder het stof in de kast liggen. Het gaat om een Wilders London 3677 (of 5677), niet helemaal goed leesbaar. De andere zakhorloges kan je eigenlijk geen zakhorloges meer noemen. Maar op 1 zakhorloge staat 8 IDB. Ze zijn van koper (sommige delen zijn een beetje groen uitgeslagen) Ik heb een site gevonden met wat info en foto’s over het merk Wilders London.
http://www.artclock.nl/horloges-pagina-1-t-m-9/94-wilders-london-ca-1785-chatelaine-silver

Foto’s:

Kan iemand mij hier iets meer over vertellen?

Fijne avond!

Buiten een obligate PVV grap kan ik je hier weinig over vertellen. Behalve dan dat je je bericht beter kunt verplaatsen naar het vintage gedeelte van het forum: daar lurken wel wat zakhorlogefanaten.

1 like

Ja, dat was misschien handiger geweest. Enig idee hoe ik het nog kan veranderen? Zie nergens een optie :confused: .

Ik heb het topic voor je verplaatst.

Groeten,

Tecco

Ah, bedankt Tecco!

Tsja het zijn meer onderdelen dan zakhorloges, dat Wilders geval is wel een leuk en oud uurwerk van een zakhorloge maar incompleet en de overige onderdelen horen er ook niet bij.

Vraag @koen eens, die heeft heel veel verstand van oude zakhorloges en hun uurwerkjes…

In Britten old cloks komt een Wilders voor 1760-1780 zonder verdere vermelding. Het is een spillegang waarvan de balans en de kloof weg zijn. Als dat nog in een ander bakje ligt dan is er misschien nog wel wat van te maken. Is de kast nog aanwezig?

Groeten, Martin Meijer uurwerkmaker

Bedankt voor uw reactie!

Naast de kast zijn er verder geen onderdelen van aanwezig!

Hallo,

Het zal inderdaad lastig en kostbaar worden hier iets van te maken. De balans en balanskloof missen, dus als deze niet aanwezig zijn missen er belangrijke onderdelen. Aan wijzers ed is wel te komen, maar een balans en balanskloof is moeilijk aangezien het allemaal met de hand werd gemaakt en de maten dus sterk verschillen en onderdelen niet uitwisselbaar zijn. Het tijdsbestek van 1760-1780 zou wel eens uitstekend kunnen kloppen met de stijl van de wijzerplaat en de bouw van het uurwerk.

Het andere zakhorloge(met alleen de urenwijzer) is ook een snek spillegang, deze is echter Frans en gebouwd omstreeks 1790.

Met vriendelijke groet,
Koen

2 likes