Info over een oude Pontiac uit de bureaulade?

Eerste keer dat ik iets in Vintage post als incidenteel lezer van deze categorie. Als horlogeliefhebber met 2 linker handen zal het waarschijnlijk daarbij ook wel blijven, maar ik wilde toch graag van jullie kennis gebruik maken!

Ik zocht iets in mijn bureau en kwam een oude Pontiac tegen die ik enkele jaren geleden ergens achterin gestopt had;

Duidelijk gepatineerde wijzerplaat, of is het gewoon vuil? :flushed:
De grote P wat aangeeft dat horloge uiterlijk van begin jaren 60 is?
De 3* wat aangeeft dat het een luxe kast en/of uurwerk betreft?
‘Swiss made’ onder de 6, vrijwel niet te zien op de foto
Kast 32mm zonder kroon

Kast en deksel lijkt me massief 14k goud, al kunnen de koderingen misschien iets anders zeggen?


Inscriptie + koderingen(ik heb het Pontiac achtergrondverhaal van Jazzbassman gelezen):
1289 volgnr?
436964 Gouden kast met stalen uurwerk?

Geen Pontiac logo; foute kroon of normaal op een jaren 50, begin 60 model?

De Pontiac is afkomstig van familie en zeker 35 a 40 jaar niet gedragen. Omdat het spontaan begon te lopen, dacht ik dat het een automaat was, maar wat bleek toen ik de kast open maakte;

Is dit een Eta handwinderuurwerkje uit de 50er jaren? (disclaimer; ik ben geen uurwerkkenner :confused:)

Ik krijg de teksten op het binnenkant deksel niet fatsoenlijk op de foto. Deze coderingen staan genoemd:
129
14k 0,585

Alle info is welkom, maar ik ben vooral benieuwd of het lonend is om dit horloge een opfrisbeurt te laten geven? De Pontiac heeft geen overdreven sentimentele waarde voor mij, maar ik zou het in dat geval toch af en toe als klassieke dresser gaan dragen.

4 likes

585 is inderdaad 14-karaat goud. Het horloge is waarschijnlijk door een werkgever kado gedaan in 1964. Ik vind hem de moeite waard om hem een keer te laten servicen. Als hij loopt zal dat wellicht niet de hoofdprijs gaan kosten.

Basis handwinder uurwerk, is geen enkel uitdaging voor een uurwerkmaker, servicekosten bij een amateur zijn circa 30-40 euro, bij een professional 60-80. Mocht er iets mee mis zijn dan komen er onderdelen bij maar kan nooit veel zijn. Jammer van de wijzerplaat maar dit type aanslag is niet heel erg storend, ik zou zeggen servicen en lekker dragen.

ETA 1080, al vaak gezien in een Pontiac. Gezien de grote P en het uurwerk, zeg ik jaren 50.
Laten servicen en dragen. Veel te mooi om te laten liggen.

-edit- kroon lijkt me inderdaad een keer vervangen,

Laten servicen en als je het anno 2015 een beetje vlotter/moderner wilt maken
het ouderwetse leren bandje vervangen door een 2 kleurige Natoband
daar verniel je niks mee
en je kunt er altijd weer en lerenband voor terugplaatsen.

Je propt toch geen nato band aan een gouden horloge? Een mooie struis zou hem goed staan.

> Je propt toch geen nato band aan een gouden horloge? Een mooie struis zou hem goed staan.

Het merk Daniel Wellington en nog een paar zijn er toch redelijk bekend
/ populair door geworden :innocent:

Nou ik had er nog nooit van gehoord dus dat zal wel meevallen :wink:

1 like

Dank allen voor de snelle reacties!

Een struisje lijkt me meer voor de hand liggen, maar ik ga toch eens kijken naar voorbeelden van een nato aan een klassieke gouden dresser. De combinatie is compleet nieuw voor mij.

Wat betreft de 3 sterren; het uurwerk lijkt wat teleurstellend voor deze 3* klassering. Is er nu eigenlijk tegenwoordig meer duidelijkheid over het hoe en waarom van het aantal Pontiac ‘sterren’ ?

zolang het er maar niet te gepolijst / blingbling uitziet vind ik het best te doen, op leer zou ik er weinig dragen want dan vallen de imperfecties in het metaal / wijzerplaat teveel op t.o.v. het chique lederen bandje
of je moet er weer een oude leren band opzetten.

Volgens mij is het nog steeds niet helemaal duidelijk, maar Eric zal me wel corrigeren als ik onzin uitkraam. ETA maakt gewoon goede uurwerken, maar inderdaad wel heel vaak voorkomend, omdat het een massaproduct is.
Ik heb ook al zat ETA’s in een Pontiac met 2 sterren gezien en ook in de Pontiacs met 1 ster zitten standaard Zwitserse uurwerken, niks mis mee.
Op de Pontiac chrono’s staat vaak 1 ster op de wijzerplaat. Als we het over de graad van uurwerken hebben, lijkt me dat wat vreemd. Waarschijnlijk gewoon een marketing dingetje.

Ok, na deze adviezen is me het duidelijk dat deze oude Pontiac het verdient om weer eens gedragen te worden.
Mocht er iemand van jullie een servicebeurtje willen/kunnen geven (tegen vergoeding), dan hoor ik het heel graag. Indien je in het zuidwesten van NL of ergens in Oost Vlaanderen (tot Antwerpen) woont, zou het helemaal perfect zijn ivm persoonlijke overdracht.

Nee, helaas niet. Dit soort nummers is nog van voor de tijd van het systeem, dat ik aan Eric uitgelegd heb. Het korte nummer is het nummer van het model, het lange een doorlopend nummer van alle Pontiac horloges. Bij welk nummer ze begonnen zijn weet ik niet. En vaak kregen de kastenfabrieken de opdracht met een bepaald nummer te beginnen, dat niet direkt aansloot op al gebruikte nummers, zodat er dus “gaten” in de nummering zaten.

Ik neem aan, dat het getal 129 binnenin de bodem staat. Als het in een hamertje staat, is het het nummer van de kastenfabrikant, de zgn. “Verantwortlichkeitsmarke”.
129 was het nummer van de firma JSG SA in La Chaux de Fonds.

Het getal 129 staat idd binnen in de bodem in een hamertje.
Dank voor de uitleg!