info over snek zakhorloges

Weet iemand ook of er een goed boek voorhanden is over de werking, met foto’s, uitleg, adviezen, reparatie e.d. van snek zakhorloges ?
Of misschien een goede website met info over dit mooie zakhorloge ?
Ik wil er graag wat meer over te weten komen.
Bij voorbaat dank.

@vinwat ken jij nog een leuk boek?

Er zijn heel veel topics over horlogeboeken, dus daar kan je middels de zoekfunctie wel een avond mee vullen.

En heb je deze al gezien?

Ik weet dat @brunod veel horlogeboeken heeft, dus mogelijk heeft hij een goede tip voor je.

3 likes

De boeken over snek horloge die van die tijd zijn hadden geen fotos, alleen maar een of twee bladzijden met tekeningen.
Daarna waren de snek vergeten door de aankomst van cylinder en anker. Dus zijn er niet veel, inbegrepen in alle talen. Er zijn een paar van die tijd in het frans (en zelfs oude frans die voor franstalige moeilijk te lezen zijn). Later in engels is er Watch repairing, de F. J. Garrard, met Chapter 7 : 7.-CLEANING WATCHES. Why Watches want Cleaning-Key-wind Geneva Watches- , Taking to Pieces-Cleaning-Putting together-Endshakes Oiling-Keyless Watches-Taking out of Cases-English Watches-Verge Watches-English Cylinder and Duplex Watches-Pocket Chronometers-English Keyless Watches -American Keyless Watches-General Remarks on Cleaning Watches.
Dan is er een “nieuwe” boek : The Verge Pocket Watch: Its History, Development and Maintenance, de Christopher S. Barrow
Maar als men aan die snek heeft geprobeerd te werken begrijpt men vlug dat dit boek van lage kwaliteit is. Richard Watkins heeft erover een critische bericht geschreven.
https://mb.nawcc.org/threads/review-barrow-“the-verge-pocket-watch.83067/
Als het alleen maar om foto gaat zijn er veel boeken die een deel met snek horloge hebben.

4 likes

Word lastig dus. In ieder geval bedankt voor alle reakties.

Ik sluit mij aan bij het antwoord van @brunod.
Ik heb wel een kleine uitgave van de werking van een snek uurwerk met wat tekeningen, ik zal je een kopie exemplaar geven als je weer op de volgende clinic gezellig langs komt.

Het principe van het uurwerk is simpel net als een simpel zakhorloge uurwerk waar alle deelnemers aan hebben gewerkt op de clinic.
Het verschil zit in de balans as, het tandwiel die door de balans wordt aangedreven en de snek.
Er zit ook nog een conisch tandwiel in waarop de snek, die om de veerton is gewikkeld, wordt opgewonden.
Het werken aan een dergelijk horloge is dus best goed te doen.
Wat wel een probleem kan zijn is de reparatie van de snek, in feite een fietsketting maar dan een paar honderd keer kleiner en de haakjes die aan het uiteinde zitten, die zijn nogal eens overleden. Het repareren van de balans as is ook een vak apart,

Kortom, leuke projectjes om te restaureren, resp. repareren.
Echter niet voor iedereen weggelegd.

Waarom zeg ik dat, wel, door de enorme spanning die op de veerton komt bij het opwinden van het uurwerk, gaat na verloop van tijd, dat duurt soms wel jaren het lager gat wat in de platine is gemaakt, uitlubberen. De Barrel in de veerton heeft aan weerszijde een soort tap, die tap zit dan weer in de platine en de veertrommel draait weer terug en wind de snek weer terug op.
Als dan het lager gat is uitgesleten, zal de veertrommel scheef komen te staan en de werking van het uurwerk blokkeren.

Om dat weer in orde te krijgen, zal een goede horlogemaker een stuk uit de platine boren en een nieuw plaatstukje in de platine monteren, vervolgens gaat hij met een engrenatie passer de juiste positie bepalen waar het nieuwe gat moet worden geboord. Daarna kan het uurwerk weer worden gemonteerd en kan het terug naar de eigenaar.

Een saillant detail voor de horloge liefhebbers die het mogelijk nog niet weten, als volgt.
In die oude tijd van het horlogemakers vak was olie en vet nog niet direct bekend, wat deed die horlogemaker dan wel, nou heel simpel hij gebruikte oorsmeer wat hij dan smeerde in de lager gaten als smering voor het uurwerk.

Welnu, ook in de oude tijd had men horlogemakers die wat scrupuleus waren en repareerde dit probleem op een geheel andere manier en wel als volgt;
hij gebruikte een harde spijker en zette die op het uitgesleten gedeelte en sloeg met een hamer wat van het messing terug zodat het tapgat weer enigszins rond was de slijtage bleef er wel, maar de veerton liep nu weer wat beter, dit was een reparatie die in feite het uurwerk niet goed maakte maar eerder vernielde, maar het koste weinig tijd en hij leverde het horloge weer af tegen behoorlijke betaling, dat het horloge dan weer na korte verloop van tijd wederom niet werkte was voor die horlogemaker niet van belang, immer de eigenaar had de ballen verstand van horloge uurwerken.

Ik heb heel wat horloges onder handen gehad die waren “gerepareerd” op de spijker manier. Een bedroevende zaak in mijn ogen.
dixi

4 likes

Enkele fotos : Snek en een nieuwe hak voor een ketting.

5 likes