Info over vintage enicar bekend?

Ik was met dit horloge bij de juwelier en die gaf aan dat lang niet alle onderdelen meer leverbaar zij voor een horloge als deze. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Top! Dat is wel een rotklus en maakt het horloge minder origineel.

Zo ziet versleten vergulding er uit (lug rechts boven):

download

Daar heeft dit horloge gelukkig geen last van! Zelfs als het er wel op zat, had ik denk ik wel laten fixen als de prijs niet torenhoog zou worden

Heel misschien kan iemand mij hier wel mee helpen? Wat zou het perfecte horloge zijn die aan alle onderstaande eisen voldeed?

Goudkleurige kast
Goudkleurige stalen band
Goudkleurige wijzerplaat
Alleen een kroon en geen extra knopjes
Een degelijk merk
Weinig onderhoud nodig
Handopwinder of automatisch
Diameter minimaal 38mm
Maximaal datumaanduiding, geen dagaanbieding
Geen extra afleidingen in het scherm, alleen de tijd
In goede staat zodat er niet gelijk een servicebeurt overheen hoeft

Is er zo’n horloge of stel ik eisen die eigenlijk onhaalbaar zijn?

Als je denkt zo’n horloge te hebben, zou ik hem heel graag zien. In eerste instantie niet om over te nemen, maar in een later stadium misschien om te zoeken.

Verder vind ik het gewoon fantastisch om naar mooie horloges te kijken.

Laat me kwijlen :slight_smile:

:face_with_raised_eyebrow:

Verder:

Wel 36mm. En goud

1 like

Ik had vergulde stalen band moeten zeggen dan denk ik? Ik ben nog een amateur :slight_smile:

Dat is inderdaad een heel mooi horloge :slight_smile:

Omega is een van de weinige grote oude merken die nog nieuwe onderdelen heeft voor hun oude modellen, maar wellicht inderdaad niet alles meer. Het raakt een keer op. De kwaliteit en “schaarsheid” komt met een prijs. Het is niet goedkoop. Zoek maar eens op het forum op “reparatie Omega”, dan kom je vast wel wat prijzen tegen. Deze service zie je alleen nog bij de wat duurdere oude merken.
Voor de meeste vintage horloges waaronder jouw Enicars, kun je alleen nog bij een horlogemaker terecht. De merknaam bestaat nog steeds. Anders dan de website doet vermoeden heeft de huidige fabrikant behalve die gekochte naam niets met het oude Enicar te maken.
Nieuwe onderdelen voor oude horloges zijn alleen nog in omloop in horlogemaker netwerken of op sites zoals Ebay. In veel gevallen zal een horlogemaker in overleg defecten op moeten lossen met gebruikte onderdelen of zelfs zelf moeten fabriceren omdat het er gewoon niet meer is.

Voor reparaties en onderhoud aan vintage horloges kun je beter wegblijven bij de meeste juweliers. Een juwelier is een sieradenhandelaar, en zal reparaties meestal uitbesteden aan een horlogemaker, betaal jij nog een commissie. Zelfs het vervangen van een batterij of bandje willen ze nog wel eens met te weinig kennis/feeling uitvoeren met schade tot gevolg.
Een horlogemaker is geschoold om aan uurwerken te werken. Daar zijn diploma’s voor. Die kan jouw horloge weer tiptop maken.
De algemene geaccepteerde onderhoudsinterval ligt volgens mij zo rond de 4-5 jaar. Hangt ook een beetje af van het gebruik. Dat wil niet zeggen dat je een horloge wat je nauwelijks draagt dan ook gewoon zomaar 15 jaar zonder service moet willen laten lopen. E.e.a. droogt op en koekt aan.
Vintage mechanische horloges zijn net als oldtimer auto’s, als je er zelf niet aan kunt sleutelen kan het bakken met geld kosten, zelfs als je geen high end spul draagt.
Wil je dat niet, koop dan iets op batterijen, ook daar zijn inmiddels vintage horloges van. Ook daar: garantie tot aan de deur :wink:
Nog verstandiger: nieuw met garantie. Ik ben niet verstandig!

1 like

Dit lijkt mij een dames horloge afgaand op model, maar is een onscherpe foto…

Welke bedoel je dan? De eerste, tweede of 3e? De eerste is sowieso een dameshorloge afgaande op de grootte.

Als ik weet welke je bedoeld, kan ik misschien een scherpere foto maken :slight_smile:

De eerste foto van de topic

1 like

Hallo,

In bericht 4 en 5 héb ik van hetzelfde horloge een foto onder de loep gemaakt. Hopelijk zijn deze duidelijk genoeg. Zo niet, wil ik best proberen met een sterkere loep nog een foto te maken