Info over vintage enicar bekend?

Goedendag,

Onderstaand horloge heb ik uit een erfenis verkregen en nu was ik hard op zoek naar iets meer informatie.

Ik heb al verschillende dingen nagezocht waaronder Google tot pagina 8 en dit forum. Ebay, chrono24, etsy en marktplaats kon ik ook niks op vinden.

Wat weet ik?

Het is een Enicar ultrasonic incabloc en hij is van voor 1960 ( als ik de verhalen mag geloven )
Hij is verhipte klein; de kast is ongeveer 2 bij 1.5cm
De achterkant is stainless steel, maar over de voorkant twijfel ik.
Het is niet de originele band, maar ik heb ook geen idee wat voor band er origineel om heen had moeten zitten.

Zit er tussen jullie fantastische mensen iemand die zegt: maar dat horloge ken ik! Dan zou ik het fantastisch vinden om iets meer informatie te krijgen!

Alvast heel erg bedankt voor je aandacht en je gedane moeite.

Met vriendelijke groet,

Egbert

Wellicht zijn er mensen die je verder kunnen helpen maar daar is dan wel een scherpere foto voor nodig.

2 likes

Welkom!! Wellicht kun je ook aangeven of het een heren ofwel dames horloge is?? Een (scherpe) foto van de achterkant helpt ook. Als je de maat kunt meten (in millimeters zonder knopje/kroon) dan maak je ook meer kans.
Sjoerd

Lijkt me duidelijk een jaren 50 dames horloge. De band is wellicht niet origineel maar een dergelijk type flexibele metalen band werd in de jaren 50 en 60 wel vaak toegepast, is leuk nostalgisch en kan erg prettig dragen. Had denk ik toen een luxere uitstraling (nog meer goudkleur), gemakkelijk om te doen (flexie) en ging langer mee dan leer, kon beter tegen vocht etc…
In de etalage zat er vaak een effen bruin of zwart leren bandje aan, zie ook hieronder.
Leer is vaak wel mooier vind ik zelf, dan gaat de aandacht wat minder naar de bling van de band en meer naar het leuke horloge.
Dat zal echter wat lastiger te realiseren zijn. Je hebt dan een bandje nodig met open eindes wat je dan om die vaste bandaanzetten dicht vouwt en lijmt (lijm zit er al op), lekker nostalgisch. Let op de breedte wanneer je op zoek gaat. Ze worden niet heel veel meer nieuw aangeboden en ik heb ze alleen in saai bruin en zwart gezien (wel tijdcorrect).
Een doorvoer bandje (perlon) kan ook maar wordt vaak afgeraden omdat deze bij regelmatig dragen de kast beschadigen, zeker die dunne bandaanzet zal hij invreten (maar dat doet dit metalen bandje ook).

Ultrasonic slaat in ieder geval op een destijds nieuwe stap in het fabricageproces (ultrasoon reinigen) van het uurwerk. Door dit nieuwigheidje zo prominent te vermelden moest kwaliteit uitgestraald worden denk ik. Enicar maakte in die tijd eigen uurwerken. De kans is groot dat er een relatief goed Enicar uurwerk in zit wat nog wel te servicen is. Daarna kun je er weer jaren een betrouwbaar horloge aan hebben. De kosten daarvoor zullen de dagwaarde van vermoedelijk enkele 10tjes dan wel ruim overstijgen: de kast is waarschijnlijk verguld en niet massief goud, wijzerplaatje is niet al te fraai meer (nog wel charmant), kwalitatief goed maar geen high end, Enicar wordt veel verzameld maar dan meestal herenmodellen.
Optisch zo laten en technisch in orde laten maken zou mijn keuze zijn. Wellicht zijn de servicekosten de emotionele connectie waard.

Hier een iets langere beschrijving over Ultrasonic:
What was the Enicar Ultrasonic

4 likes

Hartelijk dank voor de antwoorden tot zover.

Ik meet een breedte van 17mm zonder de kroon en een hoogte van 19mm excl. de beugels voor de band. Inclusief deze beugels is het horloge 26mm.

Met de loep hoop ik jullie te voorzien van een scherpere foto.

En in dezelfde erfenis kreeg ik ook dit horloge.

Ik denk dat het een seapearl 21 jewels is, maar ook weer geen idee uit welk jaar deze komt en wat voor band er bij zou horen.

De breedte excl. kroon is 30mm

De achterkant is gehavend door iemand die geen enicar gereedschap voorhanden had denk ik

Zou iemand mij kunnen vertellen wat voor horloge ik hier mee te maken heb en wat voor band hier bij zou horen? Ik vind stalen banden altijd beter zitten dan leren banden, maar wat voor zou er dan het beste bij passen.

Voorlopig is dit even het laatste horloge dat ik post, de omega constellation star moet eerst professioneel opgeknapt worden waarna het mijn vrije tijd horloge gaat worden!

2 likes

Van die Omega mag je ook best een foto laten zien hoor!

1 like

Doe ik dan morgen even. Er zit een versleten kroon op, het glaasje is flink bekrast en er zit ook zo’ n lelijke rekband op. Echt wel een duur project, maar ik denk wel de moeite waard!

Als ik de foto van de achterkant zo zie zal het ongeveer hetzelfde zijn als de jaren-50 Oris dames horloges. Wellicht zit er bij de kroon een uitsparing in het dekseltje. In dat geval kun je met zo’n klein schroevendraaiertje (of wellicht ook wel met een schilmesje) het plaatje eraf wippen.
Ik heb hier zo’n vintage Oris liggen en die wip je zo los. En als je het kroontje vast pakt til je het hele binnenwerk eruit (mocht dit nodig zijn voor wat onderhoud).

Ook jaren 50, zou een herenmodel kunnen zijn. Seapearl zal een benaming zijn om aan te geven dat dit model een betere waterdichtheid heeft dan de andere modellen destijds. Kan al op de destijds moderne schroefdeksel met pakking slaan (i.p.v. van een eenvoudig klikdeksel).
Zijn de dame en heer in kwestie destijds samen een setje gaan kopen?
Hier hoort een leren band op volgens mij, en anders zou zo’n fixo-flex helaas toch beter in de tijd passen dan een after market stalen band.

Zie ook mijn eerdere reactie voor Ultrasonic info.

De Seapearl is vlgs mij een supercompressor kast die je met een sleutel kan openen door de Deksel een kwart slagje te draaien. Hier kan je meer info vinden: Kleine geschiedenis: Enicar

Ik den dat deze eind 50, begin 60 te dateren is.

2 likes

Héél mooi dingetje. Toffe kast, toffe dial, toffe wijzers. Houden :+1:t2:

correctie bericht is voor @sjoerdm

ehhh nou ik denk dat het toch wel duidelijk is dat dit een dames horloge is gezien het design en de maten die opgegeven worden door TS.

4 likes

Dit wordt het project!

4 likes

Heel mooi, veel plezier ermee!

Dat is van de 3 de meest courante! Mooi ding.

Lijkt me verguld/capped? (Goudkleur met stalen achterkant). Indien die door gesleten is (de bovenkant van de bandaanzet lijkt op de foto een andere kleur) kan je eventueel laten herstellen/vervangen.

Zou m op een bruin leertje zetten.

Het is inderdaad een kleurverschil, maar de kleur van de kast komt wel overeen met een gouden ketting en gouden ring, dus ik ga er van uit dat de band een afwijkende kleur heeft.

Binnenkort even een offerte opvragen bij een horlogerie voor een restauratie. Helaas kan ik dit zelf niet. Heb getwijfeld om de omega te verkopen en een ander model te zoeken, maar zelfs op dit forum kom ik niet een horloge tegen dat al mijn boxjes aftikt. Zal gedeeltelijk ook emotionele waarde zijn, maar ik heb een paar eisen die misschien lastiger te vinden zijn.

Ik bedoel die 2 stukjes. Het lijkt daar alsof de vergulding doorgesleten is.

Gelukkig is dat de lichtinval. De kast is nog een effen kleur. Ik ben wel erg blij te weten dat het eventueel mogelijk zou zijn.

2 likes