Beste Forum-leden en horlogekenners.
Ik heb een antiek horloge op de kop getikt maar kan niets vinden van de oorsprong, waarde etc.
Zijn er mensen die mij zoveel mogelijk informatie kunnen geven over dit horloge?
“Ancre” is niet echt een merk maar verwijst naar het type movement erin, voor zover ik weet. Het logo komt me bekend voor maar ik kan er ff niet opkomen. Komt wel terug.
17 jewels en incabloc maakt dat het een vrij degelijke middenmoter moet geweest zijn (dus geen goedkoop penankertje met een handjevol stenen).
De kast ziet er verguld uit dus goudwaarde zit er niet in. Rechthoekige horloges zijn ook minder populair dan ronde, al was het maar omdat glas vinden voor rechthoekig minder evident is. Deze ziet er nog redelijk uit dus mits poetsen wellicht te behouden.
Moest ik deze tegenkomen op een beurs voor €20 zou ik 'm wellicht laten liggen. Maar er zijn altijd liefhebbers natuurlijk
Een paar fotos van het binnenwerk zouden ook wat meer info kunnen geven over het specifieke type. Aangezien het om een “merkloos” horloge gaat zou ik iets a la ETA of AS verwachten binnenin. Openmaken zou vrij eenvoudig moeten zijn - kijken waar je het makkelijkst een dun mesje tussen de stalen achterdeksel en de vergulde kast kan steken en met een kleine beweging ligt dat deksel er zo af.
Qua leeftijd… pfoe, moeilijk om zeggen zo. Ergens na de jaren 30-40 begon het toch minder “nodig” te zijn om “Ancre” te vermelden aangezien zowat alles een anker had, dus als verkoopsargument was het vrij waardeloos geworden. Ik ben niet zo bekend met de stijl zelf, ik zou gokken rond de jaren 40-50 maar ik kan er stevig naast zitten
Ancre is wel degelijk een merk, zie onder andere deze post:
Zoek even hier op de site voor wat meer info. Jouw horloge zal er mogelijk niet specifiek tussen staan, maar je komt er wel verder mee. Ik schat de leeftijd op eind jaren 60, waarschijnlijk jaren 70. Een “inspired” guess, niet meer dan dat.
Juist! Bedankt, je bent sneller dan de dubbele espresso om mijn ochtendbrein wakker te schudden. Dan is het inderdaad geen verkoopstruc en klinkt 60-70 logischer qua stijl. Qua waarde wel nog altijd wat de amateur-horlogemaker wil geven voor testmateriaal vrees ik.
Het logo op de wijzerplaat en het merk ken ik als huismerk van de Hema. Daar werden in de jaren zeventig en tachtig horloges met dit merk en logo verkocht.
Ze waren er in vele soorten en maten. Volgens mij was de instapprijs toen rond de 35 gulden.