Ik heb een oud zakhorloge gekregen en kan er niet veel over vinden.
Ben erg benieuwd naar de herkomst, het eventuele merk en de ouderdom ervan.
Ik lees in de binnenkant iets van “… Cylindre 6 rubis”.
Hopelijk kan iemand er iets over zeggen. Hieronder een enkele foto’s:
Tof met de ketting erbij en zeker speciaal met de wulpse dame die wellicht fungeert als opwindsleuteltje?
Helaas maar weinig specifieke informatie.
Indien je de kast zou kunnen (laten) openen om het uurwerk te laten zien, is de kans groter dat iemand je verder kan helpen
De wijzerplaat ziet er nog keurig uit, dat is een plus, maar zakhorloges - en vooral met cylinderwerken - zijn niet erg gezocht.
Is die elegante dame bedoeld om het werk op te winden? (mechanisch, niet gevoelsmatig )
Dat zou een leuk extra’tje zijn net als de ketting trouwens.
Touché!
Je zou kunnen proberen om met een mesje, tussen de kast en binnendeksel, heeeel voorzichtig het binnendeksel te openen. Dat zit dichtgeklikt. Een foto van het uurwerk geeft veel meer info over het zakhorloge.
Ja, die dame dient inderdaad ter opwinding.
Mechanisch gezien dan.
Cylinderhorloge uit omstreeks 1880-1900. Ze zijn vrij onnouwkeurig, en de balans as breeekt snel bij een val als dat al niet gebeurd is. Bij dit uurwerk is er om de dikte van het uurwerk te beperken ook een veerton geplaatst met een enkelzijdig lager. Dat is bij wat slijtage ook niet fijn. De waarde zal helaas niet hoog zijn.
Dank voor de info. Ik zie nu dat er op het tweede ‘klepje’ ook een 2 en 1877 staat. Kan ik er vanuit gaan dat dat het bouwjaar is of dienen die getallen een ander doel?
Uurwerk is volgens mij een Lepine IV, zou dus ook nog wat ouder kunnen zijn; hier een link met de nodige info over Lepine uurwerken:
Het serienummer van de kast