Is er hier iemand met wat kennis van vintage JLC? Ben namelijk via erfenis in bezit gekomen van een horloge (zie foto’s)
Achteraan zit een haakje waardoor heel het uurwerk en wijzerplaat loskomt. Het betreft een handopwinder die het nog doet. Excuses het horloge is vuil en nog niets aan gepoetst.
Kassa 3 is zojuist geopend, uitsluitend bestemd voor vintage JLC resp. LC klanten.
Tja, wat moet er worden verteld, vermoedelijk zit in deze behuizing een uurwerk met kaliber K818/1CW, met name als de kastdiameter ongeveer 31/32 mm. is.
Later kwam JLC uit met een iets groter uurwerk en wel met kaliber K480/CW welke ook in vierkante kasten werd gemonteerd.
Ik schat de productie van dit horloge tussen de jaren 1950 en 1965.
Op het getoonde horloge is geen sub secondewijzer gemonteerd en is het van een latere datum.
Ik heb nog een aantal van deze vierkante horloges in mijn bezit met de kalibers K818/1CW en K480/CW.
Mijn advies is om het een service beurt te laten geven, door een horlogemaker die verstand heeft van vintage JLC uurwerken en die ook indien nodig aan de juiste onderdelen kan komen voor deze vintage JLC horloges.
Dan zou ik ook gelijk het bandje vervangen voor een lederen bandje.
Dan dan heb je een fraai vintage dress-horloge die ook door de dames heel goed is te dragen.
Zie hier een paar voorbeelden van vergelijkbare horloges die ik in bezit heb.
Hoop dat de TS daarvoor de handvaardigheid heeft. Mijn gok hier is dat de kroon eerst uitgetrokken moet worden alvorens het friction-fit uurwerk voorzichtig uit de kast te kunnen wurmen.