Ik heb een omega speedmaster van mijn vader gekregen, gelukkig van de warme hand.
Hij is volgens mijn vader min. 40jr oud.
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik meer info kan verzamelen over mijn omega speedmaster.
Achterliggende product info, leeftijd, geschatte waarde. Wil hem absoluut niet verkopen, de waarde die hij voor mij bezit, buiten het feit dat ik hem erg mooi vind, is hij niet In euro’s te meten, maar ben gewoon nieuwsgierig. Het kastnummer is 145022 ST71
Hij komt uit 71 als het goed is
Hij kan ook van later zijn hoor. 71 is een kastnummer: hij kan ongeveer t/m 1975 gemaakt zijn (de enige manier om het zeker te weten, is om een extract uit de Omega archieven aan te vragen).
Mooi ding hoor. Het is de laatste versie met een zogenaamde ‘step dial’ (dat verhoogde randje halverwege de uurmarkeringen) en dat maakt 'm gewild. De tachymeter bezel is ook correct voor deze referentie. Ik vraag me af of de wijzers misschien ooit vervangen zijn: ze lijken erg wit (lees: nieuw) maar dat kan ook aan de belichting liggen. Niks mis mee als ze nieuw zijn, maar verzamelaars zien het liefst de originele wijzers.
Het plexiglaasje heeft wat stevige krassen, maar dat zou je er met polywatch voor een groot deel wel uit moeten krijgen. De band is overigens van een latere datum en zou niet origineel bij het horloge gezeten hebben.
Onder vezamelaar wisselt deze referentie voor ong. €3000 van eigenaar, als er verder geen gekke dingen mee aan de hand zijn. Een dealer (die ervan moet leven en soms ook een service en/of garantie geeft) zal er meer voor vragen.
Is een stepped dial niet gemaakt tm 1971 dan?
Als je geluk hebt staat er geen tekst op de achterkant. Ik heb die ooit gehad en er werd aan getwijfeld waardoor het moeilijk verkopen was. Nu zijn de inzichten verder en blijkt er in de batch van 1971 een deksel met alleen de Hippocampus in het kleine rondje te zijn.
Welke band zit erop? Maak aub nog eens een foto bij daglicht en check even de cijfers in de sluiting.
Coole Speedmaster en bedankt voor het delen.
Gr. Roel
Mooi ding. Band niet correct. Gewild horloge. Als hij de zgn. No-NASA achterkant heeft zelfs buitengewoon kostbaar.
De 145.022-71 werd opgevolgd door de 145.022-74, maar liep zelfs nog wel wat verder uit tot in eind 1974.
-71 duidt dus niet op productiejaar, maar is een kastreferentie. O.b.v. het serienummer van het uurwerk kun je hier de productiedatum bij benadering vinden:
https://www.ilovemyspeedmaster.com/productiondateprediction/
Nog even ter verduidelijking (ik weet niet hoeveel je van oudere Omega’s weet) maar het serienummer staat aan de binnenkant, op het uurwerk. Als je geen ervaring hebt, adviseer ik je om het niet zelf open te maken omdat er gemakkelijk een kras op het deksel ontstaat.
Tot en met de referentie 145.022-71 inderdaad. Maar die referentie werd zeker tot 1974 gemaakt zoals Bart al zei, en ik heb zelfs eens een exemplaar uit begin '75 gezien (op basis van info uit de Omega archieven). De 145.022-74 heeft inderdaad geen step dial meer.
En uiteraard kan de verkoopdatum nog jaren later liggen, afhankelijk van hoe lang een juwelier hem had liggen. Een 145.022-71 die bv. in 1977 verkocht is aan zijn vader, vind ik niet vreemd.
Hoewel de band niet origineel bij het horloge hoort en mochten de wijzers vervanger te zijn, dan is een -71 in deze markt toch zeker meer waard?
Welkom hier.
Mooi horloge en wat een herinnering.
Zou wellicht een 1171 band zoeken volrnerbij, geen nog meer vintage gevoel.
Ook eventueel een beurtje geven bij de bekende adressen. Daarna lekker dragen!
Geniet ervan.
Dat is natuurlijk een eindeloze discussie. Als 'ie 'm voor meer dan dat te koop zou zetten en hij wordt er onmiddellijk voor gekocht, dan was 'ie dat bedrag blijkbaar waard.
Maar ik baseer me op de meest gezaghebbende bron hierover, en dat is toch wel de (voortdurend ge-update) prijstabel van Speedmaster101: http://speedmaster101.com/price-chart-2/
Het gaat daarbij niet om een inschatting van de auteur, maar om actuele gemiddelden van prijzen zie momenteel door verzamelaars onderling betaald worden. Zoals de auteur ook al aangeeft, kunnen prijzen bij dealers 20-100% hoger liggen. Maar ook een dealer zal ons eerder een bedrag zoals in de tabel bieden: die moet leven van het verschil.
De tabel gaat uit van ‘head only’ dus zonder bracelet. Omdat de bracelet in dit geval incorrect is, zal die relatief weinig waarde toevoegen. Ik zie bij een 145.022-71 dan 3 waarden staan: $2550 - $3500 - $4900.
Die beschrijven de ruwe conditie van het horloge: running, good en collector. Bij running moet je denken aan ‘hij doet het, alle onderdelen zijn correct, maar bv. lichte beschadigingen aan kast en/of wijzerplaat’. ‘Good’ is dan ‘100% correcte onderdelen, recente service, onbeschadigde kast en wijzerplaat.’ En ‘collector’ komt nauwelijks voor: nagenoeg ongedragen of zeg maar bijna NOS.
Ik heb voor de middelste waarde gekozen, en dat is vrij genereus gezien ik niet weer of er een recente service is geweest en niet kan zien of de wijzers origineel zijn. $3500 komt dan neer op zo’n €3000. Voor het gemak heffen de bijgevoegde (incorrecte) bracelet en de evt. incorrecte wijzers elkaar dan ongeveer op.
Nogmaals: dit is dus wat er momenteel onder verzamelaars zo’n beetje voor betaald zou worden. Ik doe geen uitspraken over dingen als verzekeringswaarde of wat je er op Chrono24 of Catawiki voor zou aftikken.
Prachtige Speedy en wat heerlijk om die met warme hand te krijgen van je vader!
Een horloge voor het leven; pas er goed op!
Bedankt voor alle leuke, maar vooral ook eerlijke reacties! Ben altijd een horloge fan geweest, maar vergeleken met jullie kennis, ben ik duidelijk een kleuter. Mijn vader heeft hem een aantal jaar geleden laten maken en er weer een origineel bandje op laten zetten, althans dat denkt hij. Heb door jullie info hem verteld dat deze niet de klok hoort, maar hij zegt nog steeds van wel. Ik denk toch echt dat het niet zo is, om 2 dingen a: aangezien ik meer geloof in jullie en ik kreeg nog wat extra info doorgestuurd met foto erbij. Het bandje op de foto is toch echt anders. Weet iemand waar ik een origineel kan kopen?
Voor degene die over de wijzers begon. Heb het nagevraagd bij m’n pa. Hij zei dat ie een keer vervangen is, maar het origineel heeft hij bewaart, hij gaat hem zoeken.
Ik heb nog 1 vraag. Voordat ik deze van mijn pa kreeg had ik een tintin versie gekocht, helaas is deze nooit geleverd. Heb dat nooit tegen mijn vader gezegd, maar moeders had dat gemeld. Vandaar de erfenis, met warme hand!
Maar goed, mijn vraag, heb het al eerder geprobeerd op forum, is er iemand due weet waar ik een tintin versie zou kunnen kopen en ie er iemand die me daar meer over kan vertellen? Zonder een reactie, die ik dus kreeg, van ik heb de staalstaal. Als de tintin niet had bestaan, was dat best grappig. Nu is het van pvanstraten volgens mij domdom. Of zit ik er naast en bestaat de tintin (Kuifje, met de rood en witten vlakjes rand) niet. In dat geval ben ik domdomdom.
Nogmaals bedankt voor jullie leuke reacties!!
Gr bart
De Tin Tin bestaat zeker wel,maar om @pverstraten nu direct dom te noemen omdat hij een dolletje maakt,vind ik ook weer wat.
Ik had overigens binnen 10 seconden alle info over de Tin Tin gevonden,dus onmogelijk is het niet.
Je was hem toch verloren in de wildernis
Recentelijk nog gestruikeld over een Lego blokje op de trap?
De wildernis die PostNL heet misschien?
Hoop gebrabbel van dit “nieuwe” lid.