Info zakhorloge

Hoi graag wat info over het zakhorloge, indien mogelijk :slight_smile:!
Thx
DSCN1446|666x500

Ik heb even de eerste foto er opnieuw bijgezet, die was niet goed in het systeem gekomen.

Aan het uurwerk te zien: Oud, een cylindergang uurwerk. Op te winden en gelijk te zetten met een sleuteltje. Geen kroon dus. Mogelijk van voor 1900.

Zowel de (merkloze) wijzerplaat als de kast zijn er behoorlijk slecht aan toe, de wijzerplaat is de restauratiemogelijkheid wel voorbij. De kast is behoorlijk gehavend. Aan de kleur te zien wel van zilver, (ik zie een klein merkje in de knop waar de draagring in vast zit?). Meer info over het eventuele zilvergehalte is niet te zien, door de reflectie in de foto van de binnenzijde van het deksel. Dat is de plaats waar die gegevens meestal ingeslagen zijn. (zilvergehalte en eventueel een aanduding van de maker van de kast). Het uurwerk is zo te zien ook merkloos.

Het uurwerk ziet er ook niet al te florissant uit, hoewel het (wat onduidelijk door de niet al te scherpe foto) wèl 8 gesteende lagertjes heeft.

Alles bij elkaar schat ik de waarde gering, niet meer dan de eventuele zilverwaarde, op zijn hoogst enkele tientjes.

Daarom: Ook als het horloge nog zou lopen is het, denk ik, niet meer de moeite waard om het te laten restaureren of repareren, ook al omdat er voor het (in die tijd waarschijnlijk deels handgemaakte) uurwerk hoogstwaarschijnlijk geen passende onderdelen meer te krijgen zijn.

De wat primitief ingekraste naam op de eerste foto (hierboven) geeft mogelijk nog wat info over de herkomst als je die naam misschien herkent.
Als het een familiestukje is: gewoon lekker bewaren als herinnering.

2 likes

Bedankt voor de info.
De kast is idd zilver en er staan nog twee nrs in vermeld, nl : 22972 en 8510. De naam die er in gekrast is : Berthon Victor. Heb die naam opgezocht en kwam uit bij een luitenant, Julien Victor Berthon (°23/12/1876 - 18/04/1918) Zou gesneuveld zijn tijdens de eerste WO in de Somme (Fr.). Zekerheid of het dat de eigenaar was van het horloge heb ik echter niet maar het zou dus wel kunnen.

3 likes