Informatie ETA 2873 uurwerk

Een tijd geleden heb ik een flinke partij horlogeonderdelen en horloges gekocht om te knutselen. Een paar heb ik er opgeknapt en ik heb wat uurwerken in elkaar gezet.

Eén van die uurwerken is een ETA 2873 automaat. Ik heb een wijzerplaat, wijzers en een kast, ik heb alleen geen achterkant voor deze kast.

Weet iemand waar ik kan vinden met welke ETA uurwerken dit uurwerk “compatible” is, zodat ik kan zien wat voor kast ik moet kopen voor dit uurwerk?

Ik heb wel gevonden dat de plaats van de wijzerplaat-pootjes en de dikte van de wijzer-asjes overeen komt met de moderne ETA automaat uurwerken, maar over de hoogte van de opwind-as kan ik niets vinden.

In mijn gegevens vind ik het volgende:
Het basiskaliber is 2850.
Tot die familie behoort een aantal andere werken.
Ze zijn er in 4 Hz (28’800) en 3 Hz (21’600)
Jouw 2873 is een 3 Hz automaat met datum. De andere automaat met datum uit die familie is de 2872 met 4 Hz. Beide hebben een hoogte van 5.50 mm
De emboitage is dezelfde voor de volgende families
ETA 2870 tot 2879 en FHF 411 tot 418
Deze hebben ook dezelfde plaatsing van de wijzerplaatpootjes
Ik hoop, dat je hier iets aan hebt

Overigens, als je een passende kast hebt (die je moois vind) met de juiste hoogte, kun je daar geen bodem bij zoeken? Ik zie op diverse plaatsen wel eens zakken (zakjes) met bodems voorbijkomen.

Ik heb een hele bak met bodems, alleen geen passende.

De standaard kast en wijzerplaat vind ik niet echt mooi. Een beetje meer van hetzelfde; een typisch vintage horloge.

Misschien een keer op de Rikketik kijken, hier ben ik nog nooit geweest… Volgende keer misschien. Was al een beetje op eBay aan het rondsnuffelen, maar ik vind niet zo heel veel.