Ik kijk regelmatig naar 2-de hands Rolex Datejust (wil ik kopen als m’n ultieme dress watch), maar heb geen idee rond welke prijs ik hiervoor 2-de hands moet kijken aangezien ik zeker geen fake wil aankopen.
Kunnen jullie mij helpen hier een correct bedrag op te plakken?
En kunnen jullie mij een kleine “handleiding” geven hoe je een fake kan herkennen?
Dat is inderdaad het model, maar ik zie deze in verschillende prijsklasses dus weet eigenlijk niet waar op te letten bij het kiezen (heb net dezelfde in duitsland bij een door Chrono24 trusted seller gevonden voor 1850€…)
Definieer het woord dresswatch.
Wat is een dresswatch.
In mijn vak draag ik vaak smokings en rokkostuums.
Een bicolor Rolex vindt ik in die combinatie geen dresswatch.
Een smoking of rok is in mijn vak per definitie zwart dus moet er in mijn opinie een zwarte klok bij die niet teveel opvalt.
Een Rado ceramica bijvoorbeeld, lekker plat en helemaal zwart, past dus goed bij het zwartwitte van een rok.
Als je een mooi kleurig pak aan hebt wordt het weer een ander verhaal.
Bij een campingsmoking weer iets anders.
Dus bijna elk horloge kan een dress functie hebben, het ligt er maar aan waar hij bij moet passen.
Een G-shock kan dus ook een dresswatch zijn.
Maar goed dat vindt ik.
Zo’n Datejust, ruwweg uit de jaren '80 vind je tussen de 1500 en 2500 euro. Ze zijn er ook goedkoper, maar dan zijn ze kompleet afgedragen of is alle vorm er uit gepolijst. Ook vind je ze duurder bij allehande handelaren of vintage-horlogerien. In mijn ogen betaal je daar de hoofdprijs en krijg je eigenlijk niks extra’s.
Kortom, voor een goeie 2000 euro vind je echt een net exemplaar, met geluk met doos en papieren erbij. Ikzelf heb zo’n 16013 gehad, met papieren in keurige staat die ik heb verkocht voor 1650 euro…die koper lacht nog steeds :+.
En waardevast? Ja, redelijk. Er zullen altijd liefhebbers zijn die dit horloge graag van je overnemen, voor een redelijke prijs. Mijn ervaring is dat je er bij de handel, voor dit type, slechts een fooi voor terug krijgt.
Ik denk dat de meeste vragen al beantwoord zijn. Onder de 1500 euro vind je ze eigenlijk niet, tenzij met mazzel, en op leer in plaats van orginele band.
En een fake herken je m.i. alleen aan het uurwerk. De rest kan zo goed worden nagemaakt dat je het van een foto af niet zal herkennen. Daarnaast zijn zo veel losse onderdelen in omloop, dat een fake ook een echte plaat kan hebben, orginele wijzers, correcte kroon maar stiekum een eta aan de binnenkant.
Alvast dan maar beginnen met een budget van 2000 euro bij elkaar te sparen.
Ik heb ook gezien dat er verschillen zijn qua glas, soms is het plexi en andere keren is het Saphire. Ik ken niet veel over Rolex, maar zijn er verschillende modellen in die datejust of zijn de specs in de loop van de jaren aangepast?
Alvast dan maar beginnen met een budget van 2000
euro bij elkaar te sparen.
Ik heb ook gezien dat er verschillen zijn qua
glas, soms is het plexi en andere keren is het
Saphire. Ik ken niet veel over Rolex, maar zijn er
verschillende modellen in die datejust of zijn de
specs in de loop van de jaren aangepast?
Ze zijn in de loop der jaren geïnnoveerd met bijvoorbeeld nieuwe materialen en vormen. Saffier is bijvoorbeeld bijna krasvrij. Verder hebben de nieuwere modellen Luminova, wat z’n lichtgevende capaciteit behoudt ivm de oudere tritium lume/verf.
Of het beter is, hangt er maar vanaf wat je er zelf belangrijk aan vind. Sommigen vinden juist de oude uitstraling van plexiglas en het vergelen van oude tritium lume erg mooi. Hierdoor leveren ze soms meer op dan de nieuwere uitvoeringen. Dit is ook wel afhankelijk van het model.
Betreft dresswatch voor onder maatpak, dan vind ik het weer wat de kleurstelling is van je pakken. Als je kleurencombi zwart-wit is, dan zou ik voor een geheel stalen datejust gaan met een zwarte of witte wijzerplaat. Persoonlijk vind ik zwarte wijzerplaat mooier/stoerder, maar een witte wijzerplaat wat neutraler en daardoor ook mooi passen bij bruine tinten.
Als je kleurencombi beige met wit is ofzo, dan zou jouw keuze naar mijn mening er wel mooi bij staan.
Een quickset datum functie is inderdaad handig.
De staal-gouden band wil ik er zeker bij hebben aangezien ik 'm makkelijk zelf kan wisselen met een lederen band.
Betreft dresswatch voor onder maatpak, dan vind ik
het weer wat de kleurstelling is van je pakken.
Als je kleurencombi zwart-wit is, dan zou ik voor
een geheel stalen datejust gaan met een zwarte of
witte wijzerplaat. Persoonlijk vind ik zwarte
wijzerplaat mooier/stoerder, maar een witte
wijzerplaat wat neutraler en daardoor ook mooi
passen bij bruine tinten.
Als je kleurencombi beige met wit is ofzo, dan zou
jouw keuze naar mijn mening er wel mooi bij staan.
Deze rolex is inderdaad om onder mijn lichtere maatpakken te dragen. Ik heb nl reeds een donkerkleurige (zwarte dial, donkerbruine lederen band) Oris om het andere kleurspectrum van mijn maatpakken te voorzien van een horloge.
Deze rolex is inderdaad om onder mijn lichtere
maatpakken te dragen. Ik heb nl reeds een
donkerkleurige (zwarte dial, donkerbruine lederen
band) Oris om het andere kleurspectrum van mijn
maatpakken te voorzien van een horloge.
Denkt overigens niet dat het het horloge veel uitmaakt of het bij een confectiepak of een maatpak gedragen wordt…
Rolex is niet zo mijn ding, ik heb er dus ook 0 verstand van.
Filipucci uit Maastricht heeft d’r ook eentje liggen, 3000,–. Afgaande op de vorige berichten lijkt me die redelijk fors geprijsd. Uiteraard weet ik niet wat de precieze staat van het horloge is.