Informatie gevraagd

Hallo,

Onlangs is mijn vader overleden en gisteren kreeg ik van mijn moeder het Pontiac horloge van m’n vader.
Nu heb ik een beetje zitten googelen maar kan niks vinden over het merk Pontiac (wel de auto’s).

Het horloge is volledig goud met gouden band en op de wijzerplaat staat Pontiac met daaronder drie sterretjes.
Onderaan de wijzerplaat staat ‘memodate’ geschreven. Op de achterkant dan nog een nummer: 64140.

Volgens mij is het horloge zeker 40 jaar oud, ik weet niet beter dan dat mijn vader het klokje droeg.

Ik zou het bijzonder waarderen als iemand iets over dit merk of het type horloge kon vertellen, eventueel ook over de waarde, alhoewel het voor geen geld te koop is.

Alvast heel veel dank.

Rob.

Nou Pontiac is anders een redelijk bekend merk (geweest?). Kijk maar eens naar het verhaal van de wilerenner Wim van Est in Wikepedia:
Wim van Est (Fijnaart, 25 maart 1923 - Roosendaal, 1 mei 2003) was een Nederlands wielrenner, en de eerste Nederlander die in de Tour de France de gele trui droeg als leider van het algemeen klassement. De bijnamen van Wim van Est waren: “De Locomotief”, “IJzeren Willem”, “de Knoest” en “de Beul van het Heike”.

Zijn eerste grote overwinning was de lange (meer dan 550 km) klassieker Bordeaux-Parijs in 1950. Het daaropvolgende jaar pakte hij met een etappezege de gele trui in de Ronde van Frankrijk, en dat nog wel in de bergen van de Pyreneeën.

Dat plezier duurde voor Van Est echter niet lang. De dag na zijn overwinning, op 18 juli 1951, viel hij namelijk in een afdaling op de Col d’Aubisque in een ravijn. Op een filmpje dat pas in 1992 voor het eerst opdook is te zien hoe een huilende Van Est aan een ketting van fietsbandjes omhoog wordt gehesen. Ondanks het feit dat hij zeventig meter naar beneden viel, bleef hij vrijwel ongedeerd, maar zijn Tour was wel voorbij. Hij heeft in de rest van zijn carrière nog twee keer een etappe in de Tour de France gewonnen. Van Ests faam groeide nog meer toen Pontiac, dat de horloges voor het Nederlandse team had gesponsord, een advertentiecampagne op touw zette met de tekst : “Zeventig meter viel ik diep, mijn hart stond stil, maar mijn Pontiac liep …” Vlak voor zijn dood werd er, in zijn bijzijn, een plakkaat onthuld op de Aubisque, die verwijst naar zijn val. Wim van Est was niet alleen de eerste Nederlander in de gele trui, maar in 1953 ook de eerste Nederlander die in de Giro een etappe won en de roze trui droeg, toebehorend aan de leider in de Ronde van Italië.

Ik weet dus niet of het nog bestaat, maar het was een redelijk groot merk van degelijke horloges! Succes met de zoektocht!

De drie sterren op de wijzerplaat verwijst naar een goede caliber met een goede afwerking.
Zo kan je ook Pontiac’s tegen komen met één ster , de goedkopere serie’s.