Beste mede-forumleden
Na recente aankoop van een horloge mailde de verkoper mij met de vraag of ik nog interesse had in meer horloges. Ik heb een set foto’s opgevraagt en zag tussen alle oudjes (waarschijnlijk een boedelopkoper) een horloge staan van het merk ‘Richard’, type ‘chronotop’. Waarschijnlijk een handopwinder.
Ik ben google eens opgedoken en heb daar prachtige uurwerkjes gezien op de spaarzame foto’s die ik kon vinden. ‘Richard’ zou een zwitsers bedrijf zijn, gevestigd in Lucerne.
Meer informatie heb ik niet kunnen achterhalen tot dusver. Betreft dit de horlogemaker ‘Jean Richard’?
Affijn, ik zal het horloge gaan aanschaffen en vervolgens uiteraard ook de foto’s posten. Vooruitlopend daarop zou ik het fijn vinden uit de vergaarbak kennis op het forum te putten, alle info betreffende ‘Richard’ is dus welkom.
Mvg
Inderdaad Thijs, zoiets …
Pas wanneer de deksel eraf is zullen we het weten 
In mijn verzameling heb ik een Richard met een hamerautomaat.
Het uurwerkje en de kast zijn prachtig afgewerkt.
De Richard Chronotop die je hebt aangeschaft kan wel eens een chronostop zijn, je kunt dan waarschijnlijk door de kroon uit te trekken de wijzer op twaalf uur brengen en hem laten lopen door de kroon in te duwen.
De meeste van deze chronostop uurwerken zijn te bedienen met een of twee drukknoppen, deze Richard misschien met de kroon.
Het Zeldzame Phenix uurwerk staat hier beschreven, helaas in het Frans.
http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographes-sans-compteur.html
Ook ik heb een Richard hamer automaat welke mooi genoeg loopt voor dagelijks gebruik, de patina is in het echt minder storend dan op de foto.
Hoi diashock,
zeer interessante site ( beetje doorbladeren ) en goed voor mijn Franse taal oefeningen !!!
Ernst, hopelijk is het een mooie uurwerk die achter het deksel schuilt(tu)
Groet
Iwan
In mijn verzameling heb ik een Richard met een
hamerautomaat.
Het uurwerkje en de kast zijn prachtig afgewerkt.
De Richard Chronotop die je hebt aangeschaft kan
wel eens een chronostop zijn, je kunt dan
waarschijnlijk door de kroon uit te trekken de
wijzer op twaalf uur brengen en hem laten lopen
door de kroon in te duwen.
De meeste van deze chronostop uurwerken zijn te
bedienen met een of twee drukknoppen, deze Richard
misschien met de kroon.
Het Zeldzame Phenix uurwerk staat hier beschreven,
helaas in het Frans.
http://www.invenitetfecit.com/modeles/chronographe
s-sans-compteur.html
Ja Iwan, het is een prachtige website.
Voor mij blijft het helaas bij plaatjes kijken, de Franse taal is wel heel moeilijk.