Ik heb via een veiling deze prachte Tank gekocht, maar tast in het duister wat het precies is. Op de wijzerplaat alleen de aanduiding ‘Swiss’ en hij werd aangeboden onder de naam ‘Lion & dompteuse’. Daar duidt het logo op de wijzerplaat natuurlijk ook op. Na veel zoeken vond ik een verwijzing naar de horlogemaker Auguste Favre uit Zwitserland, die het logo naast een aantal andere voerde. Ook kwam ik een verwijzing naar het merk Nautilus tegen, die het logo zou voeren voor de Finse markt.
Alle informatie is welkom, ik zie hier ook niets over op ons forum.
Het uurwerk is een Peseux 336. Toevallig vanmiddag eentje geserviced.
Dank! Zegt me niets. Is dat een algemeen merk dat verschillende fabrikanten gebruikten, net als ETA?
Ik ken het merk niet maar ‘Lion & Dompteuse’ betekent leeuw & leeuwentemmer- en dan de vrouwelijke variant uiteraard. Favre heeft misschien ‘liaisons’ met het merk Favre-Leuba, maar dat is slechts hardop denken en kan ik niet onderbouwen… Zeer interessante vondst.
Ja Peseux was een fabrikant van uurwerken net zoals ETA, AS, FHF etc.
Die mist de Dompteuse. Is denk ik toch wat anders.
http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&Peseux_336
Ranfft plaatst het uurwerk in ca. 1965.
Nou, een kenner… Ik bezit er enkele en ik weet dat het een Fins merk is, dat de horloges zelf uit Finland komen maar in Zwitserland zijn gemaakt en dat ze vaak, zeker het hier afgebeelde model, een zgn. Wehrmachts werk als uurwerk aan boord hebben. De echte Leijona verzamelaar en kenner hier op HF is natuurlijk @Proenski
Hier een klein stukje historie:
en hier een niet zo erg informatieve link (v.w.b. het vintage gebeuren) naar de huidige site; het merk bestaat nog steeds.
Het merk ‘Lion & Dompteuse’, zoals getoond door @Emile58 heeft i.m.h.o. geen relatie met de Finse leeuwtjes.
Wel een mooi horloge en ook nog eens super vierkant, dat is natuurlijk sowieso altijd goed.
Ook het Peseux uurwerkje wijst op geen relatie met Leijona, althans, in een Leijona ben ik er nog nooit een tegengekomen.
Wat dan wel de herkomst is van Lion & Dompteuse is niet meteen duidelijk. Dus moet er nog even verder gezocht worden. Als ik ‘Lion’ invoer in Mikrolisk, krijg ik een hele lijst met Lion / Leeuw gerelateerde merken en ook mooie leeuwenvignetjes, maar die van Lion & Dompteuse zit daar niet bij.
Mikrolisk - The horological trade mark index
(Dit is slechts een deel van een veel langere lijst)
Geef ik echter alleen ‘Dompteuse’ als zoekterm in krijg ik wel een duidelijk antwoord:
(zoals @Jenneke ook al aangaf)
Het merk is dus een van de vele submerken die werden gevoerd door Armand Nicolet.
Klik maar hier: Mikrolisk - The horological trade mark index en typ ‘Nicolet’ in de zoekbalk van Mikrolisk. Er verschijnt dan een lijst met submerkvarianten, waar gek genoeg ‘Lion & Dompteuse’ dan weer niet bij staat.
Maar als ik dan merknaam ‘Telda’ bij de vermelding " Les Fils de Armand Nicolet / Fabrique des Montres Telda SARL" invoer, zie ik daar ook een verwijzing naar Lion & Dompteuse terug.
Hieronder nog een stukje van de Nicolet lijst:
Hier zie je dan ook nog, om de verwarring wat groter te maken de andere Nicolet firma’s. Familie? Zou kunnen. Zover ben ik er nu even niet ingedoken, maar elders op het forum staat geloof ik wel iets over de relatie tussen Armand, Charles en Marc Nicolet.
Ik denk ook niet dat het een Leijona is. Op het Duitse horlogeforum vond ik een verwijzing naar het merk Niga, wat afgeleid is van Gagnebin & Nicolet. Het merk Lion & Dompteuse" zou die firma in 1935 van August Favre hebben overgenomen, om het exclusief voor de Finse markt te gebruiken. De Leijona leeuw heeft de staart omhoog, terwijl de Lion & Dompteuse leeuw de staart langs het lichaam heeft en achter de leeuw staat de vrouwelijke dompteur. Ik zoek nog even verder, maar deze post geeft al aardig wat info (in het Duits):
Hij komt ook uit Finland
Dank maar dat is te veel eer Lex. Ja, ik heb er een paar maar ik zie mezelf meer als liefhebber. En ik denk dat jij inmiddels net zoveel van het merk en de geschiedenis weet als ik
Ook niet zover als ik weet
De Lion & Dompteuse heeft een nieuw mooi plat bandje en draagt nu heerlijk.
https://www.horlogebanden.com/happel-charleston-horlogebandje-alligator-rundsleer-cognac/
De geschiedenis heb ik nu compleet. Gagnebin & Nicolet zou het merk Lion & Dompteuse rond 1960 hebben overgedaan aan de Firma Les Fils d’Armand Nicolet, Fabrique des Montres Telda S.A.R.L. Het betreft dus hoogstwaarschijnlijk een Telda horloge van Zwitserse makelij, dat onder het leeuwen label in Finland op de markt is gebracht.