Onlangs heb ik een vintage Remova horloge gekocht en natuurlijk ben je dan nieuwschierig naar het merk; de geschiedenis ervan, etc., etc.
Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen over het merk Remova is dat het in Zwitserland gemaakt werd voor de firma Heygele (soms ook Heijgele) te maastricht.
Heygele reinigde uurwerken…:
(vermelding Chemisch Blad in Duitsland in 1943)
Een familiedrama uit 1925…:

Hier info over de 1e vestiging in Maatsricht:
Hier is wat Mikrolisk weet:
Heygele is ook de eigenaar van Stella (later ook als Wedge-Ledge), horlogeglazenfabriek te Maastricht.
Hier een paar gevonden gegevens van Stella:
.
.
En verder resten er alleen een paar advertenties…:
Een zoekertje uit in de horlogekrant van La Chaux de Fonds uit 1930:

1953:
1963:
.
Geen documenten met informatie over wanneer bv. de Firma opgeheven is e.d. …
Is er iemand die meer weet van/over het horlogemerk Remova?
8 likes
Ik kom ze in Duitsland op de rommelmarkt erg vaak tegen, dus ik vraag me af of Remova’s niet gewoon een merk is wat Heygele importeerde voor de Nederlandse markt.
1 like
Ah kijk
uh maar bij Mikrolisk staat ie toch vermeld als ‘Hersteller’ …
Dat kan, maar ik ben ze daar gewoon vaak tegengekomen…
2 likes
Knap uitgezocht !
In de advertenties staat dat het zwitserse horloges zijn.
In mijn doosje plexiglas heb ik een paar van Stella gevonden, leuk te weten waar ze gemaakt zijn.
3 likes
Dat staat er inderdaad, maar Mikrolisk (zoals zovele sites op het internet) is misschien niet helemaal precies.
Het is mogelijk dat Remova een handelsmerk was. En dat Heygele het merk alleen voor Nederland geregistreerd had. Aangezien Mikrolisk alleen een kolom Hersteller heeft, komt dan die registratie in die kolom. Terwijl het alleen een registratie van een merk betreft. (Let wel, dit is een mogelijkheid. Naast vele andere)
@HorloG Verder bestaat natuurlijk de mogelijkheid, dat - gezien de ligging van Maastricht - veel Duisers over de grens boodschappen deden. Ze kwamen voor goedkope koffie en boter als ik het me goed herinner, waarom niet meteen een goedkoop horloge? Ook dit gewoon een eventuele mogelijkheid.
Een voorbeeld voor het “gebrek aan precisie” van Mikrolisk.
Zoek naar Pontiac. Dan vind je o.a. A.Kinsbergen NV in Brussel en Suprécis Watch in Biel.
Kinsbergen was de importeur in Brussel en had het merk voor België geregistreerd (eventueel ook voor Nederland, maar het kan zijn, dat dat Kinsbergen NV later BV in Amsterdam was).
Kinsbergen was importeur. maar ze staan toch als Hersteller op de lijst.
Gemaakt werden de Pontiac horloges (grotendeels) bij Suprécis. Die inderdaad hersteller was. Maar die had alleen de rechten voor Zwitserland geregistreerd. En heeft ze daar bij mijn weten niet verkocht. Ze hebben ze wel naar Indonesië geleverd. Maar de importeur daar had goede kontakten met Kinsbergen uit de tijd, dat Indonesië nog Nederlands Indië was.
Kortom: alles wat op internet staat kan, maar moet niet, juist en volledig zijn.
Het is als met journalisme: een bericht is pas waar als het van tenminste drie (ook van elkaar) onafhankelijke bronnen stamt. Of van iemand die er met zijn neus bovenop zat. En zelfs dan moet je nog kritisch blijven.
3 likes
Gaaf dat dit al getraceerd is. Zal ook eens gaan zoeken. Overigens heb ik dat met meerdere merken/uitvoeringen dat deze lastig zoniet onmogelijk te vinden zijn.
1 like
klopt vandaar ook het ‘oude’ horlogemerken … 
1 like
Interessant topic!
Ik natuurlijk meteen zoeken in mijn laatjes en kwam deze Remova tegen. Al zeker 40 jaar niet geserviced en houdt sinds gisteren prima de tijd! Ze waren best goed die “oude horlogemerken”! 
3 likes
Wellicht ten overvloede, dat moeten jullie mij dan maar vergeven, maar toch misschien het vermelden waard:
Veel “oude horlogemerken” komen voor in het bekende Amerikaanse boek ‘Bestfit Encyclopedia of Watch Material’ en dan gaat het specifiek om de calibers, de onderdelen, en de onderdelen waarmee uitgewisseld kan worden. Zeer goed boek- de mijne is uit 1961- en via Ebay nog wel te verkrijgen. Heel veel oude merken staan erin! 
5 likes
Ik vind het prachtig om te lezen, hoe iemand met zijn hobby bezig kan zijn.
2 likes