Beste Alex,
Het horloge is waarschijnlijk wel honderd jaar oud, maar wellicht ouder. Ik schat de periode waarin het gemaakt is rond 1910-1920. Het uurwerk is een zogenaamd ācylindergangā uurwerk. Dit waren in noordwest Europa vrij gebruikelijke uurwerken, de kwaliteit was gemidddeld te noemen, maar ze waren ook redelijk betaalbaar, dus het waren een beetje āgemiddeldeā horloges uit die periode.
De kast is gemaakt van zilver (0,800) en gekeurd met een Zwitsers keurmerk. Zowel het uurwerk als de kast zijn waarschijnlijk in Zwitserland vervaardigd. Er zijn er miljoenen van gemaakt, dus echt zeldzaam zijn ze niet. Niet lopend is de waarde 10-20 euro, lopend rond de 40-50 euro. Restaureren zou ik ook alleen om emotionele redenen laten doen, economisch gezien is het niet de moeite waard. De ketting is zo te zien onedel en zoān 5-10 euro waard. Het opbergdoosje zou ik ook dezelfde waarde als de ketting toekennen.
De betekenis van het woord āBatavierā op de wijzerplaat komt mij onbekend voor. Ik zij geen uitspraak durven te doen over de betekening daarvan. Mogelijk is de wijzerplaat voor of door een juwelier gemaakt, en heeft hij gekozen om āBatavierā op de wijzerplaat te zetten. Het plaatsen van een naam op de wijzerplaat van de juwelier die het horloge verkocht was zeer gebruikelijk in die tijd, nog gebruikelijker dan merknamen zelf. Dubbel gesigneerd horloges (dus merk en juwelier) kwamen ook regelmatig voor.
De wijzerplaat is voorzien van radium verf, dit is een radioactief materiaal wat werd gebruikt als lumineus materiaal voor de wijzerplaat en wijzers. De verf van de wijzerplaat is eraf gevallen, in de wijzers zitten nog wat resten verf. Radium werd vermengd met zinksulfide, omdat zinksulfide oplicht door de straling van het radium. Na enkele jaren was het zinksulfide ākapot gebombardeerdā door de straling van het radium, en daardoor geeft de verf geen licht meer maar is deze nog wel radioactief. Zolang je het horloge niet openmaakt en niet draagt levert het geen grote gevaren op voor je gezondheid.
Dat het horloge niet loopt heeft zowieso te maken met verkleving door ingedroogde smeermiddelen, maar mogelijk ook defecte onderdelen zoals een gebroken astap. Dat een horloge te strak is opgedraaid is een wijdversprijd misverstand. Een horloge kan tot een bepaald punt worden opgedraaid, maar als het niet loopt(door een defect of ingedroogde smeermiddelen) blijft het horloge strak opgewonden. Feitelijk is dit het gevolg van een defect aan het horloge, niet van de veer, deze zal namelijk altijd aflopen wanneer het horloge loopt.
Wat het opknappen kost durf ik niet te zeggen, dat hangt er vanaf wie het doet. Op de site uurwerkherstellers.nl kan je een overzicht van professionele horlogemakers vinden.
Met vriendelijke groet,
Koen