Informatie over Certina erfstuk

Beste forumleden,

Dit horloge heb ik gevonden in een lade en is van mijn overleden moeder geweest, iemand een idee voor hoeveel ik die kan flippen?

Oké oké grapje, nu ik jullie aandacht heb: kan iemand me meer vertellen over dit horloge van mijn moeder? Na het er met wat mede forummers over gehad te hebben ben ik me toch af gaan vragen wat voor horloge dit nou precies is en hoe oud het is bijvoorbeeld. Ik ben zeker niet van plan het te verkopen aangezien het 1 van de weinige aandenkens is die ik nog van mijn moeder heb, maar ik ben wel benieuwd wat ik in huis heb dus ik heb het zojuist even geopend en naar mijn mening ziet het uurwerkje er nog erg netjes uit.

Maar ik laat graag het woord aan de leden die er meer van (denken te) weten, alvast bedankt!

14 likes

Certina is een mooi merk. Deze oogt als 60s horloge.

Ik weet niet wat de afmeting is.

Als ik even wat opzoek op : https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/

Is het horloge inderdaad uit 1966/1967 en is het een Caliber 40, goldcapped en modelnummer 139.

3 likes

De kast is ongeveer 34 mm en de lug to lug is net 40 geloof ik

Dat is ongeveer de ondergrens van herenmodellen in 2022… maar 34mm was wel een herenmaat in de mid 60s.

Ja daar hadden we het van het weekend ook over inderdaad, het vermoeden is dat hij eigenlijk van mijn opa geweest is. Wat zou verklaren waarom ik hem mn moeder nooit heb zien dragen

Dat zou goed kunnen… Het lijkt in elk geval een horloge waar voorzichtig mee is omgegaan.

1 like

Ja dat was mijn moeder, extreem voorzichtig vooral met dingen van grote waarde of van iemand anders. Dit zou voor haar beide van due categorieën vullen

1 like

Certina vind ik een heel mooi merk, met prachtige horloges. Met name de kwalitatief goede uurwerkjes spreken mij aan. Ik heb het dan wel over de Certinas van voor de toetreding tot de Swatch groep.Ik heb er zelf al een behoorlijk aantal in de verzameling.

In dit horloge, een eigen 23-30 handwinder uurwerk, volgens Ranfft afkomstig uit 1970.

Aan de hand van de nummers en het serienummer achterop kan je het horloge wat beter dateren en geeft het wat meer bijzonderheden:

4021 139:
de 40 staat voor het 23-30 uurwerk
de 21 voor de case: Stainless steel with yellow gold cap 14k (on top)
en 139 staat voor het modelnummer.

Het serienummer 6441147 geeft aan dat het horloge tussen 1966 en 1967 is uitgebracht.

afbeelding

Wil je het zelf nog nakijken, dan kan je hier terecht:
https://www.vintagecertinas.ch/en/certina-case-movement-and-serial-numbers/

Edit: @Ruud was me voor…

5 likes

Bedankt voor de zeer gedetailleerde info! Dankjewel.

Jij ook bedankt @Ruud

Jij had er wel een veel mooiere post van gemaakt :slight_smile:

2 likes

Een service laten geven en (als je polsformaat het toelaat) dragen op bijzondere dagen. Mooi bezit.

1 like

Ik vind het net gaan op mijn pols. En die service krijgt hij zeker.

12 likes

Ik vind hem zeker kunnen op je pols.

Misschien een iets minder chunky bandje voor een wat verfijndere look, al kan dit bandje ook juist helpen het horloge groter te laten ogen.

Tis een mooi dressertje

1 like

Het moet zeker niet kleiner gaan ogen voor mij, hou ik niet van.

Dit bandje heb ik (blijkbaar) ooit eens van @mafkees gekocht. We zaten dit weekend pizza te eten en hij had het horloge in zijn hand en zij: huh maar dit bandje ken ik. Waren we blijkbaar allebei vergeten dat deze verkoop ooit gebeurd was.

2 likes

Nee, moet ook niet… ik vind zelf bij vintage dressertjes (zo ook mijn polerouters) van plat leer zonder padding. Niets mis mee als dat bij jou anders is. :stuck_out_tongue:

2 likes

Mooie Certina in heel goede staat! Mooi aandenken aan je moeder en mogelijk je opa! Lekker (laten) servicen idd, mooie (bruine en iets meer vintage ogende) band eraan en af en toe dragen en van genieten!

2 likes

Mooi ding hoor. Nou nog een mooi bandje uitzoeken.

1 like