Informatie over Enicar/laat je Enicar zien

Wie heeft er informatie over Enicar? Sinds een tijd ben ik helmaal weg van bepaalde modellen die dateren uit begin jaren '70. Vooral de Sherpa guide en divette vind ik prachtig. Je komt ze niet vaak tegen, maar ze staan hoog op mijn wensenlijst. Wat ik wil weten is wie deze uurwerken kan servicen, omdat het volgens mij allemaal manufacturen zijn. Heb je er één, laat hem dan zien!

6 likes

Hieronder één van mijn Enicar’s met het prachtige Manufactuur caliber 124 (33 steens en een rotor die met zeven i.p.v. de gebruikelijke vijf kogeltjes is gelagerd!)


foto caliber van het net geplukt

Ooit gekocht op Koninginnedag voor “weinig”. Liep wel, maar niet goed. Heb hem bij mijn horlogemaker een onderhoudsbeurt laten geven. M’n horlogemaker zei dat ik er zuinig op moest zijn omdat de balans nu een amplitude-uitslag haalt, die beter is dan menig nieuw horloge.
Oh ja, de inmiddels staalkleurig geworden Enicarkroon is onlangs vervangen door een (weer) een goudkleurige Enicar kroon.

11 likes

Die van mij is ook een Koninginnedag aanwinst :slight_smile: Met nederlandstalig dagwiel, en 27 jewel AR 167 uurwerk. (ook met 7 kogeltjes in de rotor trouwens)

4 likes


Heb niet van dat nieuwe spul,wel nog een oude taaie,loopt nog steeds als een trein,goed spul.

6 likes

M.C. Schreef:

http://i866.photobucket.com/albums/ab226/mcmaessen
/IMG_1983.jpghttp://i866.photobucket.com/albums/ab
226/mcmaessen/IMG_1983.jpg
Heb niet van dat nieuwe spul,wel nog een oude
taaie,loopt nog steeds als een trein,goed spul.
Wat een fantastisch vormgegeven secondewijzer!!!
De rest van het horloge is ook erg mooi;)

1 like


Zoals je ziet is hij uit 1946,toen maaktenze al zulke mooie secwijzers.
Hij is een jaar ouder dan ik,maar mijn rood is behoorlijk grijs geworden.

3 likes

Deze had ik, vorig jaar verkocht.

3 likes

Ik had deze bijna gekocht, maar heb op het laatste moment afgehaakt:

http://sieraden-tassen-uiterlijk.marktplaats.nl/horloges-antiek/393863516-enicar.html?return=eJwtjMsKwyAQRf%2BlkCwTNdCHQUq67A90LWqJxOjgGFpa%2Bu8daVdzzr2X0ZLLt5dsRMkPQu7Q6WzmcS4FZN8vCVzsVp2XAkHrgl0M%2FW%2FSwQznZ1C8tahKaoaJN8Ml8ApHsSe2nrhmhe7LAyHeLf6XUFNGsFIxxW112RvS5UHqojc6kyWsT0QLsCnWQsJiknXqJBi%2F3nbj5wuhqTtV&df=1&fta=eNotj8FuwyAYg9%2BFQ85A04T4V15gh113jFCgHRoJKJA2WtV3L1S9WbL12dbo8UhQYPvmp5v2iVHCIMEOP4rGpDEHCPICQsmOjAP5jH8XKV1MKk7M4LRErPtiNzfT3x12dbPeKCQH2cS4j7yJIeU5GDsOkouvn9rRgkV9tYxcoSScwJx5l8sOTCg1nC59e4i%2BH6w4z0V0Z2FVWxOihHOI2qTJ2%2FWafyuE191giz6myi0o8waXK%2FrO6Psjb4w0OB7P5wuh6E0Y&fta_ind=2&fs=1

Hij is nog te koop (voor 55 euro inclusief verzenden).

1 like

Mannen,

dat zijn prachtige aanwinsten(tu)! Niemand een Sherpa diver oid?

Geen diver

Het kaliber 161 is al enige tijd toe aan een servicebeurt, maar er zijn iedere keer andere prioriteiten :wink:


Foto’s van ranfft.de, nog geen eigen plaatjes

1 like

Leuk, jij hebt een sherpa “D” ik heb een sherpa “DD” :slight_smile:

MartijnV Schreef:

Leuk, jij hebt een sherpa “D” ik heb een sherpa
"DD" :slight_smile:

Als ik zo zie zal het wel Date en Day-Date zijn

Beste Malus65,

Wellicht is deze site een goede informatiebron:
http://www.nicovandijk.net/enicar2.htm
. De oprichtingsdatum 1854 op de huidige ‘officiële’ site slaat uiteraard weer eens nergens op!
Enicar stond trouwens in de vakkringen bekend als de Rolls Royce onder de manufacturen, maar werd om onduidelijke redenen altijd sterk onderschat door de horlogeliefhebber. In Zwitserland maak je bij kenners goede sier door zo’n horloge te dragen; Enicar wordt daar meestal hoger gewaardeerd dan bijvoorbeeld Rolex. Heel grappig is de eerste zelfontwikkelde automaat van dit merk, de 1124, die rond 1962 het levenslicht zag. De kogeltjes in de rotor bestaan uit echte robijntjes. De calibers 1140 t/m 1145 hebben ook al iets eigenaardigs: de as van het wisselrad bestaat uit een robijnstaafje!

Vriendelijke groet,
Robbert

4 likes

Beste Robbert,

bedankt voor de informatieve link! Via Google had ik die niet gevonden. Is de service aan deze uurwerken moeilijk of kunnen de meeste vakmensen dit?

groet,
Stef

Mijn horlogemaker heeft het caliber 124 weer helemaal in ere hersteld; het loopt als een snotje;)

Bedankt voor de leuke info Precisieman! Vind het erg leuk om te weten dat de rotor in mijn cal. 124 met robijntjes is gelagerd.

hallo allemaal
ik heb de enicar sherpa 350 gekocht vandaar op een rommelmarkt
splinternieuw nooit gedragen
is daar nog vraag naar? kan geen foto plaatsen weet niet hoe dat gaat hier
groetjes michael

7 likes

Enicar is mijn favoriete vintage merk. Helaas hier geen Sherpa Jet, Super Divette, Sherpagraph etc, maar wel de huis tuin en keuken modellen van Enicar.

Ik zal eens foto’s maken van de rest. Er zwerven hier een tiental Enicar horloges rond, waarvan één NOS.

Ik heb ook nog een Enicar spelde en een stukje Enicar gereedschap.

4 likes

Ik heb toevallig vandaag een Enicar geserviced:

Voor:
Untitled

Tijdens:
Untitled

Na:
Untitled

En ik heb een hele fijne Sherpa D 600:
http://www.horlogeforum.nl/uploads/db9961/original/2X/0/00265a7c03e95424592b43a732c8482a40a8392a.jpg

9 likes

7 likes

leuk spul allemaal maar heb er weinig verstand van
en kan ze ook niet repareren. maar vind het leuk om ze te verzamelen
en koop eingelijk alles wat mechanisch is.
moet ik me toch eens een keer in gaan verdiepen
vandaag 6 horloges gekocht 2 piljot met wekker een mondia en de enicar en nog een longine stemfork
maar wou eens weten die enicar is dat een appart model of kom je ze nog veel tegen? groetjes michael